...

Moderator: Moderatorer

En rolig grej med att lägga gatsten och annat krims-krams efter tycke och smak i trafikmiljön, är just att folk blir osäkra på vilka trafikregler som gäller.

Det leder till att dom kör försiktigt, saktar ner och väjer hellre än riskerar påkörning. På så sätt blir det inte så många och allvarliga krockar.
Användarvisningsbild
av SvenB
StringerBell skrev:
Min fråga kvarstår varför kommunen lagt gatsten på ett sådant sätt. Helt idiotiskt. Och uppenbarligen är situationen inte ens klar för körskolorna.
En vild gissning, för att styra dagvattnet mot en gatubrunn.
Den som har en rostig vänsterskärm kan med fördel söka upp kvarteret i fråga och åka ut vid rätt tillfälle. Ingen lär ha garden uppe. :twisted:
Användarvisningsbild
av CarMan
StringerBell skrev:Den som har en rostig vänsterskärm kan med fördel söka upp kvarteret i fråga och åka ut vid rätt tillfälle. Ingen lär ha garden uppe. :twisted:

nä så är det på många ställen, man kör som om man hadde en huvudled, bara för att de flästa hara kör igenom området. Men deta ändrar ju inte trafikreglerna (det är som jag ska tidigare, bara för att de flästa kanske kör 100 på en 70 väg, så betyder det ju inte att man inte får böter om polisen skulle gömma sig i buskarna)
En typisk "folk-huvudled" är en gata som har 10-50ggr mer trafik än gatorna som korsar den. Det är bara att konstatera att folk saktar in och väntar, även om de kommer från höger, och det känns inte rimligt att hålla på att vinka fram folk heller.
av DDD
Kul att det tas upp ämnen om trafiksituationer här på forumet. Det råder bra ton i diskutionerna här.

Lite info på traven då och för att hålla oss till ämnet enligt rubrik:
Det område som behandlar högerregel i vår Trafikförordning är inte 3 kap 21 §, utan 3 kap 18§.

"18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§."

Tänkte också informera om "fyrkanterna" eftersom det redan har skrivit om detta i tråden.
"Fyrkanterna" markerar en cykelöverfart enligt VMF kap 4. En cykelöverfart ger inte någon imunitet för cyklister och korsa en väg utan att vara uppmärksam. När en cyklist korsar en väg, på detta sätt, måste cyklisten vara uppmarksam enligt TrF 3 kap 21 3 st även 6 kap 6 § är tillämplig har eftersom cyklisten kör ut på en väg från cykelbanan. Cykelöverfarten räknas som bruten och således inte som cykelbana utan cykelöverfart. Likaså även om "fykanterna" korsar en väg, på samma sätt, som har en upphöjning.

Annat gäller om cyklisten redan är ute på cykelöverfarten. Då tillämpas TrF 3 kap 61§ och eller i vissa fall även TrF 3 kap 62§.

Stingerbells exempelbild:
http://kartor.eniro.se/m/paWGG

Keep up de god ton i denna tråd.

MVH
Jag har roat mig sista tiden med att ta högerregeln på allvar, dvs ge företräde åt dem som kommer från höger, och jag har aldrig mött så många totalt frågande ansikten och förvirrade uppsyner.

Svenskar kör helt enkelt inte efter höger regeln utan efter "frekvensregeln" dvs. den gata som är bredast och/eller mest trafikerad ses som "huvudled". Alla som kommer ut från smågator med liten trafik ger ALLTID företräde.
Användarvisningsbild
av SvenB
StringerBell skrev: Alla som kommer ut från smågator med liten trafik ger ALLTID företräde.
Nej tydligen inte. Då hade inte den här tråden funnits. Men jag ger de på den större gatan företräde i alla fall. Inte för att jag måste utan för jag vill. Man kan göra som Bringbilen, köra ut och krocka samt få rätt. Men bilen hamnar lika fullt på verkstad. Det vill jag inte. Då är jag hellre fegis. Men jag förväntar mig inte att andra gör som jag, jag är alltid beredd på att de kör ut. De har ju rätt till det.
av Lazy
Min erfarenhet säger att alltid vara extra uppmärksam när det kommer taxi/buss/företagsbil från höger hur stor eller liten vägen än är. :)
KKR skrev: Nej tydligen inte. Då hade inte den här tråden funnits. Men jag ger de på den större gatan företräde i alla fall. Inte för att jag måste utan för jag vill. Man kan göra som Bringbilen, köra ut och krocka samt få rätt. Men bilen hamnar lika fullt på verkstad. Det vill jag inte. Då är jag hellre fegis. Men jag förväntar mig inte att andra gör som jag, jag är alltid beredd på att de kör ut. De har ju rätt till det.
Frågan är hur beredd du kan vara. För att vara på säkra sidan måste man bromsa in vid varje korsande väg till höger. Är det en lång "huvudgata" med kanske 10 korsande smågator med minimalt med trafik så blir det ett helt orimligt bromsande. Jag har aldrig sett någon köra så - om det inte gällde uppkörning.
Ynot skrev:Min erfarenhet säger att alltid vara extra uppmärksam när det kommer taxi/buss/företagsbil från höger hur stor eller liten vägen än är. :)
Självklart, men hur mycket tid har du på dig? Många smågator har minimal sikt.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]