autumnleaf skrev:Hej och tack för alla svaren!
Har läst dessa och lite tester på nätet och kommit fram till att.
- det blir ingen Flexifuel, hittar ingen som är riktigt nöjd med den
- 1,6 DrivE verkar vara ok men inte mer och sittar man och kör om en hel del så är den kanske för seg
Företaget har ingen policy om att miljöbil ska väljas och jag får inget incitament till att välja 1,6:an mer än 0,49 i förbrukning.
Lutar därför åt en 2.0D. Drar 0.1 mer än 1,6:an men verkar vara lite mer fart i motorn.
Någon som kör 2.0D här?
Köpte en beg 2,0D momentum -08, första Volvon på många år, och måste säga att jag är riktigt nöjd, bilen är ingen racer, men den är KLART piggare än min 2,5 bensin outback som jag bytte ut (173 hk) att köra om i motorvägsfart osv är en dröm i jämförelse, sen är det ju ingen dräpare vid rödljusen - men det var ju itne heller vad jag var ute efter.
Förbrukningsmässigt är jag nöjd som f*n med, åkte norrköping - örebro - norrköping över helgen + körning i stan, två hundar, barnvagn, packning, takbox och förbrukningen hamnade på EXAKT 0,6 i verklig förbrukning...
Lite snabbare motorvägstempo med samma packning (då är det ju dubbdäck med) norrköping - halmstad - norrköping så har jag haft en förbrukning på 0,63-0,65. landsväg under 100km/h så ligger man lätt på 0,55 - 0,57 (och även det med takbox)
Jag måste säga att jag är riktig nöjd än så länge (håller bara bilen så) tycker den är helt jämförbar (om inte piggare?) med passat 140hk diesel som vi med tittade på. Bilen räcker helt klart till, för mig var det inte aktuellt med ny bil så jämförde med gamla 163hk 2,4D - och det är inte en bil som passade mig, skillnaden var knappt märkbar och förbrukningen på 2,4D + skatt var ju nåt helt annat.