Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RCE
Amli skrev:
RCE skrev:Provkörde en 2.0F för ett tag sedan efterson frugan ska byta sin V50. Allvarligt talat tyckte jag det var en trevlig bil att köra, trots att jag normalt kör Audi.
Vad har du för motor i din A6?
2.0T på 170 Hk
av perhall
Funk skrev:
Det är bättre fjädringskomfort i 2,0F, 1,6d har lågt chassi och hårda miljödäck.
De 15 mm sänkningen är fram känns inte, och jag är ganska säker på hittills så har det varit standard 16" hjul på V70 DRIVe. Kanske på den nya som klarar den legala gränsen som miljöbil, jag har inte sett någon sådan ännu...

EDIT: Det sitter Michelin Energy (16") på V70 1.6D, i alla fall den jag kör då och då

/Thomas
Just de däcken är inte lika komfortabla som t ex Conti SC3 eller Michelin Primacy HP (även om de är 17 tum). I stort sett varje test samt min egen erfarenhet visar att V70 1,6d samt andra miljöbilar med lägre chassi och förbrukningsoptimerade däck har en märkbart sämre (men i detta fall fortfarande bra) komfort. Men det är möjligt att det finns de som inte känner skillnad. Prova en Audi A6 med och utan sportchassi så känns skillnaden rätt bra:)/PH
Användarvisningsbild
av autumnleaf
Hej och tack för alla svaren!
Har läst dessa och lite tester på nätet och kommit fram till att.

- det blir ingen Flexifuel, hittar ingen som är riktigt nöjd med den
- 1,6 DrivE verkar vara ok men inte mer och sittar man och kör om en hel del så är den kanske för seg
Företaget har ingen policy om att miljöbil ska väljas och jag får inget incitament till att välja 1,6:an mer än 0,49 i förbrukning.

Lutar därför åt en 2.0D. Drar 0.1 mer än 1,6:an men verkar vara lite mer fart i motorn.

Någon som kör 2.0D här?
Användarvisningsbild
av Pinguponken
autumnleaf skrev:Hej och tack för alla svaren!

- 1,6 DrivE verkar vara ok men inte mer och sittar man och kör om en hel del så är den kanske för seg
Företaget har ingen policy om att miljöbil ska väljas och jag får inget incitament till att välja 1,6:an mer än 0,49 i förbrukning.

Lutar därför åt en 2.0D. Drar 0.1 mer än 1,6:an men verkar vara lite mer fart i motorn.

Någon som kör 2.0D här?
Jag skulle starkt rekomendera dig att kika lite närmare på 2,4D istället då.
Mycket mer bil för samma pengar i dagsläget.
av fredrikwt
autumnleaf skrev:Hej och tack för alla svaren!

Någon som kör 2.0D här?
Köpte en beg 2,0D momentum -08, första Volvon på många år, och måste säga att jag är riktigt nöjd, bilen är ingen racer, men den är KLART piggare än min 2,5 bensin outback som jag bytte ut (173 hk) att köra om i motorvägsfart osv är en dröm i jämförelse, sen är det ju ingen dräpare vid rödljusen - men det var ju itne heller vad jag var ute efter.

Förbrukningsmässigt är jag nöjd som f*n med, åkte norrköping - örebro - norrköping över helgen + körning i stan, två hundar, barnvagn, packning, takbox och förbrukningen hamnade på EXAKT 0,6 i verklig förbrukning...
Lite snabbare motorvägstempo med samma packning (då är det ju dubbdäck med) norrköping - halmstad - norrköping så har jag haft en förbrukning på 0,63-0,65. landsväg under 100km/h så ligger man lätt på 0,55 - 0,57 (och även det med takbox)

Jag måste säga att jag är riktig nöjd än så länge (håller bara bilen så) tycker den är helt jämförbar (om inte piggare?) med passat 140hk diesel som vi med tittade på. Bilen räcker helt klart till, för mig var det inte aktuellt med ny bil så jämförde med gamla 163hk 2,4D - och det är inte en bil som passade mig, skillnaden var knappt märkbar och förbrukningen på 2,4D + skatt var ju nåt helt annat.
Användarvisningsbild
av autumnleaf
Jag skulle starkt rekomendera dig att kika lite närmare på 2,4D istället då.
Mycket mer bil för samma pengar i dagsläget.[/quote]

Tyvärr har vi begränsningen 7,5 basbelopp och kineticmodellen kostar 317900 mot 2.0 som kostar 302900. Ska ha tillbehör för ca 25 tkr också...
av Tobbev
Ja skall man köpa en diesel nu så finns det egentligen inga alternativ mot 2.4D i.o.m rabatterna som är nu. Dock blir ju tillvalslistan begränsad, men för mig så fanns det mesta som jag villa ha och välja till (dock ej herrgårdsvagnspaketen när jag beställde. Det skulle jag vilja ha).
Användarvisningsbild
av autumnleaf
Tobbev skrev:Ja skall man köpa en diesel nu så finns det egentligen inga alternativ mot 2.4D i.o.m rabatterna som är nu. Dock blir ju tillvalslistan begränsad, men för mig så fanns det mesta som jag villa ha och välja till (dock ej herrgårdsvagnspaketen när jag beställde. Det skulle jag vilja ha).
Varför blir tillvalslistan begränsad?
Blond läder eller ej

@apersson850 , Ja man kan ju missköta allt. […]

Då kunde väl dom väl släppa d[…]

Har försökt hitta mer info om detta. M[…]

Jag höll på att dö. Vi ringde Skob[…]