Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
mat trcker på ETm test & läset av de kurvor som ritas upp, har man störnignar så är spjället kast, eller om det skiljer mer än 13 grader mellan givare 1 & 2 så ska man byta skiten (ofta är det inga störningar & diffen ligger på 1-3 grader)
av björck
Hallå.. Va ett tag sen jag skrev i tråden.

Bilmodell: Volvo S70 GLT - 99, 2.5 20V, B5254S

Problem: Som jag skrev tidigare så fick jag mjukvaran uppdaterad men utan resultat. Jag kontaktade verkstaden och berättade vad som hände och dom sa att den fanns 2st programvaror och att dom kunde testa att trycka i den andra och se om de funkade.
Jag åkte dit nästa dag och tryckte i den andra programvaran och efter de funkade bilen prima, tills idag :(
Nu lyser ETS lampan konstant och när jag ligger och kör på motorvägen så "hackar" bilen ibland. Man känner det speciellt när man ligger och kör med farthållaren.
Jag testade att kasa upp bilen med full gas på 2:an och vid 4,5-5 tusen varv så hackar det nåt så fruktansvärt. Samma gäller 1:ans växel fast då börjar det inte förän vid ca 5000 varv.

Kan det vara något annat än den där ETS modulen?
Någon som vet vad det skulle kosta ungefär med modulen + jobb?
Och skulle mina problem försvinna helt om jag bytte ut den?

Mycket tacksam för svar igen :)
Användarvisningsbild
av #27
björck skrev:Någon som vet vad det skulle kosta ungefär med modulen + jobb?
6000-7000kr har jag för mig.
av björck
#27 skrev:
björck skrev:Någon som vet vad det skulle kosta ungefär med modulen + jobb?
6000-7000kr har jag för mig.
Låter äckligt mycket tycker jag :S
Går det att byta själv?
Ska man köpa ny eller begagnad modul och vad kostar bara själva modulen?
Användarvisningsbild
av B4B
Fortfarande, har dom inte gjort ett test på ETM:en? Trots att du varit in med den två gånger det låter konstigt.
Här kan du läsa om hur det gick för mig när jag hade problem med ETM:en. :wink: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=51155
av björck
jo har läst din tråd tidigare :P
Får snacka me min volvo kontakt så dom får göra en sån ETM test då :/ Och sedan antagligen byta ut hela skiten :( segt att de ska kosta så mycket pengar bara :(
Användarvisningsbild
av Nexus
Betala 7300 för bytet,då igår spjäll och ny programvara.
Bara spjället liger på ca 5500:-
Visst kan du byta själv men sen får du ta dig till verkstan i nödläge på bilen och då tyckte jag det var värt lämna in och få allt fixat och hämta bilen är det är klart + garanti.
Men dubbelkolla så de testar göra en goodwill ansökan så kan du ev komma undan med dryga 2000 billigare.
av björck
Grammse skrev:Betala 7300 för bytet,då igår spjäll och ny programvara.
Bara spjället liger på ca 5500:-
Visst kan du byta själv men sen får du ta dig till verkstan i nödläge på bilen och då tyckte jag det var värt lämna in och få allt fixat och hämta bilen är det är klart + garanti.
Men dubbelkolla så de testar göra en goodwill ansökan så kan du ev komma undan med dryga 2000 billigare.
Okej tack för tipsen.. Vad är en Goodwill ansökan? Hur länge gäller garantin?
Användarvisningsbild
av Nexus
goodwill,ja volvo vet ju om problemen med gasspjällena och när det är utanför bilens garantitid så kan de gå in betala en del för att tja vad ska man säga behålla trogna volvo kunderna.
garanti tid? hmmm måsta tänka innan jag svarar :wink:

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]