Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chripopper
KOllade på biltema nyss och dom har väll ingen 0w-30 olja som passar min bil? De 0w-30 oljorna dom har är ju ACEA A5/B5 och vad jag fattat så ska det bara användas till volvomotorer efter 2005 som är nå slags lågfriktionsmotorer? Eller?

Mapodo har då castrol edge 0w-30 också, är det ett bättre val?
Vad är det egentligen för skillnad på 0w-30 och 0w-40? Vad jag förstår så har 30 bättre bränsleekonomi och 40 bättre smörjning...?

castrols 0w-40 har även klassningen API SM vilket tydligen ska vara bra.......

Har både beslutsångest och så vill jag lära mig lite om oljor.
av chripopper
Tack för den sidan, precis vad jag behövde. Lite grundläggande fakta.

Nu till den stora frågan; ska jag köpa

Castrol EDGE 0W-30 API SL / CF • ACEA A3 / B3 / B4
http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/438

Eller

Castrol EDGE Formula RS 0W-40
API SM/CF | ACEA A3/B3, A3⁄B4 C3 und C2
http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/369

????? Båda kostar lika då mycket..

Ska dra iväg nu och kolla vad agrol har för pris, har då bra erfarenhet av dom i skotrarna...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Agrol Spectra har jag bara goda erfarenheter utav, kör det i flera bilar här hemma och det har aldrig varit något problem.
Farsan har lantbruk så det underlättar ju valet ytterligare. :mrgreen:
av chripopper
Agrol spectra helsyntetisk 5w-40
Api SM/CF ACEA A3/B3/B4

10 liter för 795 spänn på granngården, är det nåt att hälla i eller ska jag beställa castrol för drygt 1100?

Den enda 0w-30 oljan dom hade fanns bara på 1l flaskor och det blir ju dyrt att köpa.. + att den bara hade API- SL tror jag...
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ovannämnda olja funkar utmärkt! Har haft den i min 9-5 maptun steg 3 och det har funkat. 9-5:orna är ju känsliga med rätt olja. Den uppfyller ju volvos minmalklassning
av chripopper
Okej! Jo jag tror att agrol håller hög kvalité för priset.

Men de flesta rekommenderar ju 0w-30 till dessa bilar.. Nollan är väll bara hur flytande oljan är när den är kall? Agrol 5w-40 har lägsta flyttemp -42 grader jämfört med castrols edge 0w-30 som har -54 grader men det borde ju vara lugnt, det är inte så ofta det är kallare än -30 och man startar utan motorvärmare.

Och 40 är väll viskositeten vid högre temp (drifttemp?) Så om jag har 40 borde den väll inte vara så mkt mer trögflytande än 30 men oljefilmen blir snäppet starkare? Alltså smörjer den bättre och ger bättre skydd för motorn?

Så om jag tänker rätt så kan jag köra den 5w-40 oljan utan några som helst problem?
Användarvisningsbild
av Nexus
Du kan köra 5-40 utan problem.Kör på det i kompisens V70N 140 hk.Utan minsta problemn.
av chripopper
Okej, då håller jag i det!

Tänkte även byta oljefilter såklart men jag vet inte hur långt tändstiften har gått så jag byter dom också, sen tänkte jag bara damma av luftfiltret lite för det såg rätt så rent ut men borde jag byta nåt annat? Bränslefilter kanske? Vet inte när/vad som byts på servicearna men bilen är hittils fullservad hos bilia....
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]