Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordin83
Hej, upptäckte i dag när bilen stod på parkeringen att det var en fin oljefläck under den i snön. kollade inunder och såg att det var en oljesamling på skyddsplasten under kylaren typ.. Det sitter en tjock slang precis där som går över hela motorn och på baksidan av motorn.. vad är det för slang.. den är delvis gjord av hårdplast när den går ovanför ventilkåpan.
Har inte kört hårt alls eller kört på något.. :|

Någon som har någon idé?
av *pettson*
ideer har jag, men du har inte angivit vilken bil och motormodell du har så då får det vara. :-)-)
av oldtimersmc
Låt mig gissa en turbo? Bra nyheter är om det är packningen mellan turbo o tråg, dåliga om det är packboxen mellan motor o låda.

Du måste iaf skruva bort "hasplåten "(plasten) och sedan göra ren rovan ( motortvätt) och köra en sväng och sedan under bilen ånyo för arr försöka se varifrån oljan kommer.
Tubon är den lilla klumpen som sitter bakom motorn som slangen som du beskriver är ansluten till under den så finns det ett litet rör ca 12mmgrovt som är anslutet till nedre delen av motorn där är det vanligt att det sipprar ut olja. finns massor av trådar angående det mindre trevliga alternativet dvs packiboxen mellan motor o låda
av Nordin83
Det är en v70 2.5 t årsmodell 98.
Jag är sämst på att skruva så vad kan det kosta om det är packning mellan turbo och tråg? samt det andra alternativet om man lämnar in den på en hygglig verkstad? (inte volvo)

bilen har rullat 29000 mil!
av oldtimersmc
Är det oljeledningen mellan turbo o motorblocket(tråget) så är det inte dyrt men är det packboxen så är det dyrt (inte själva p-boxen) men dels orsaken till att den läcker och själva bytet, kort kan man säga att man måste lyfta ner växellådan och göra ren flammfällan (som är boven i dramat) pluss byta p-box men problemet är välkänt och det finns många verkstäder som kan fixa det till betydligt bättre priser än de etablerade dito.

Men låt någon som du litar på hjälpa dej med att konstatera vad det är som är orsaken till läckaget inna du ställer dig och förhandlar men en verkstad.

Åk till en OK-Mack som fortfarande har kvar sina lyftar i spolhallen hissa upp bilen spraya motortvätt på det skitiga och spola av åk sedan en sväng och kör upp bilen på lyften och studera noga varifrån oljan kommer ( se till att ha en mycket bra lampa).
Hur långt du måste åka vet jag inte det beror på hur mycket det läcker.
och hoppas sedan att det inte rinner/läcker ut ur det lilla rektangulära hålet mellan motor och växellåda...
av Nordin83
Tack för nedlagt tid att svara... Skitsnällt!

Någon som har en bild på något av dessa 2 saker som skrivs om här? typ Turbon på en v70 eller en bild underifrån?
av Nordin83
Tänkte på en till sak, bilen min luktar svavel/krut när jag kört omkring lite...och läste här på forumet att det kan bero på fördelarlocket .. tänkte kan det ha något samband eller ? Knappast troligt men måste fråga eftersom jag inte vet.

Och i går när jag la mig under bilen och kollade efter oljeläkage så såg jag att "slangen går ovanför ventelkåpan och sen ner under kylaren " var lite sprucken längst ner vid hasplåten..

Min fråga är : går det olja i den slangen?
Användarvisningsbild
av Dobermann
Vad är det för färg på oljan? röd eller brun/svart?
"Slangen" som går över motorn är tryckslangen till turbon, i den går det LUFT, MEN även en del olja, så är det hål på den så kommer det droppa olja, inga större mängder men olja kommer, är det hål på den slangen så bör den byttas...lätt fix
av Nordin83
oljan är svart... ja såg ut som det var en spricka strax framför klammern när jag kollade.... kanske bara är den ssom är trasig?

Tack för en fantatisk sida!!!!

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]