Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christoffer5
Som ämnet lyder så har min kupéfläkt / AC fläkten slutat att fungera.

Det började med att jag märkte först att den inte blåste lika kraftigt som den annars har gjort när man har haft på full hastighet på fläkten. Men den blev bara svagare och svagare och sen till slut blåste den knappt någonting. Det lät ifrån luftöppningarna som en rasslande motor och dagen efter fungerade inte fläkten alls.

Nu är min fråga om det är motorn till fläktsystemet som är sönder eller om det är något annat fel.

Kom gärna med ideér och förslag hur jag ska gå till vägar

/ Christoffer
Användarvisningsbild
av Severin
Jag bara funderar lite högt här, du beskriver att den vart svagare och svagare för att sen ge upp och det säger mig att kupefiltret är igensatt så fläkten har fått jobba onödigt hårt som till slut paja den
av NiklasO
christoffer5 skrev:så du menar att det är både filtret och fläkten som måste bytas?

Vad kan det i så fall gå på tror du? beg. eller nytt
Vad är det för en bil?
Jag bytte fläkt till en helt ny på min 850 som jag köpte hos http://www.skruvat.se. Fungerar utmärkt.
Glöm inte jagrullar-rabatten på skruvat. :-)-)
Användarvisningsbild
av Phantom
Det kan vara bra att veta vad det är för bil :wink:

Om rasslandet kom från fläkten så är den troligen körd, och jag rekommenderar en ny från skruvat.se för 800-900kr. Jag har en sån och den fungerar utmärkt. På Volvo kostar den runt 2700kr tror jag någon nämnt här på forumet. Kupéfilter(om du har ett sånt vilket är beroende på bil) kostar väl runt 200kr tror jag.
Kolla delarna från skruvat.se och som medlem har vi 10% :D

Men du kan börja med att lägga direktström på fläkten för att se om det är den som är felet, så det inte är någonting annat som gett upp. Fläkten sitter bakom handskfacket(beroende på bil)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
En fläkt kan du köpa på http://www.skruvat.se för 865kr. - 10% jagrullarrabatt :wink: Vad har du för bil förresten? Skruvat har även kupéfilter :)

EDIT: Några han visst skriva före mig.. Kupefilter kostar på Volvo runt 360 kr , skruvat tar runt 260 :wink:
förlåt. Glömde skriva att det är en S70

Men jag ska kolla upp det! Så själva fläkten sitter innanför handsfacket? hur kommer jag åt den då, får ja öppna den från insidan eller genom motorhuven?

Finns det några andra möjliga fel, förutom filter å ny fläkt

Väldigt tacksam över eran hjälp hittills!

Tacktack :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Du får lossa på skruvarna (6st) som håller fast handskfacket, du ser dessa när du öppnar handsfacksluckan. Sen sitter fläkten där bakom facket med några skruvar, du kan inte missa det! :)

/Kalle
Men va bra! är den kopplad med en kontakt då? eller hur ska jag gå till vägar efter de, om ni orkar lägga lite tid och skriva en liten beskrivning åt mig hur jag fixar det här på bäst sätt :)
av NiklasO
christoffer5 skrev:Men va bra! är den kopplad med en kontakt då? eller hur ska jag gå till vägar efter de, om ni orkar lägga lite tid och skriva en liten beskrivning åt mig hur jag fixar det här på bäst sätt :)
Ta bort handskfacket.
Dra ur kontakten. Skruva loss fläkten.
In med den nya fläkten. Skruva fast den och sätt i kontakten.
Sen är det bra om du skruvar tillbaka handskfacket också.
8)

Det funkar bra på 850. Lär väl funka lika bra på S70. Fläkten ser nästan likadan ut om jag kollar skruvat. Lär inte vara några större problem.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]