Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chripopper
III skrev:Har en s60 med dom tunna bladen, köpte nya tunna på biltema med erfarenheten av deras "grafit" blad sen förra bilen som var klockrena. Dessa nya blad montrades och backade ut i regnet, åkte iväg och vände, återmonterade orginalen. Biltemas torkade uselt, lämnade ytor kvar, fel hårdhet kanske och det blev ränder. fick krypa till korset och köpa orginal, givetvis reklamerades biltemas på studs.
Tog du bort dom silvriga/gråa plastskydden som sitter på gummit då? Jag köpte biltemas flatblades och jag tycker dom fungerar kanon!
Användarvisningsbild
av johan666
Tjena!
jag kör hela tiden med original.
har testat olika märken innan och inga funkar något vidare.
(är rätt kräsen)

kör med 1 par på sommaren och ett annat par på vintern så håller de längre.
För på vintern slits dom extra mycket eftersom man är lat och vill ta bort frosten på rutan ibland... :roll:

men är det nån som funderat på om det går o förbättra torkarbladet där bak på en V70N?
känns inte som rutan är riktigt slät efter torkarbladet.
typ förstärka armen så den ligger på bättre eller nåt?

/Johan
av Collby
Någon som vill beställa torkarblad tillsammans med mig direkt från Bosch?

Flatblade Bosch Aerotwin AR801S, anpassade för V70 N med "bygelkrokar". Kostar runt 600 kr och uppåt för 2 stycken.

Om vi köper tillsammans kostar det 275kr för 2, frakten är lite tråkig bara
Användarvisningsbild
av Ringhede
Brukar köpa Biltemas torkarblad och plocka loss gummibladen och montera på orginaltorkarbladen.

Funkat kanon och gjort så här i 10 år.
Biltemas är raka och orginal böjda på V70 och S60

Senaste (förra veckan) köpte jag nya versionen på Biltema med grafitbehandlade blad och var bättre än orginal.
Kostade 150:- för vänster+höger och tog 10 minuter att montera.

Funkar ett par gånger sedan bör man köpa nya orginal då leder slits ut efter några år.
(bra kvalitet i mekaniska delarna på orginal)

Biltemas gummiblad är enligt tester riktigt bra och den nya varianten ska bli intressant att följa hur länge de håller.

Snål? Nä men man kan ha riktigt trevligt med de pengar man sparar på två bilar.
Räcker till en fin flaska Whiskey för dryga 600kr

mvh Roland
av Xotica
Har själv testat en uppsjö olika märken på blad men jag kröp till korset och inhandlade volvos egna till min V70 strax innan vintern. Efter vad jag upplevt så anser jag kortfattat följande.. Man får det man betalar för .. dvs Volvotorkarna är det bästa jag testat.

//Xo
Användarvisningsbild
av Ringhede
Nej den versionen jag köpte på biltema är av den gamla traditionella versionen. De har flatblade också men jag ville ha "orginal" varianten.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av gurrish
Tjena!

Vet att det är ett sent svar, men! Någon som har varit med om att torkarbladen glidigt dåligt på rutan så att det nästan hackar?

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]