Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Alltså, något tyder på förvärmingen på främre lambdasond som sagt.
Och själva "testen" sker när tändningen slås till, därav kommer felet precis när du vrider om nyckeln.

Kan ha fel men jag tänker mig att om du släcker koden och kör med bilen direkt efteråt hinner inte styrenheten kontrollera förvärmningen igen, eftersom det sker precis när man vrider om nyckeln.
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Okej. Men det så är lite mysko är att om jag släker felkoden och sen åker en bit eller bra står stilla kanske gasar lite sen stänger av bilen och startar den igen så dycker inte häller fel koden upp, utan det är bara om jag kör typ 2km-eller längre. funderar om det kan vara något glapp någon stans.
Jag provade också att ta bort säkringen för lamb sensorn som sitter i motorutrymet och då vägrar bilen att starta över huvud taget.

Mvh Mikey
Användarvisningsbild
av andreas 80
Mät upp resistansen till förvärmningen på sonden, stift 1 & 2
Den skall vara ca 1.0 ohm vid 20 grader enligt vadis
Check the resistance of the front heated oxygen sensor (HO2S) element between #1 and #2. Resistance should be approximately 1.0 at 20°C.
Bild

Mest troligt är att det är glapp, eller någon annan typ av ledningsfel.

Men vad är det för sond du satt dit nu?
Är det en orginal, eller har du skarvat dit någon universalmodell?
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Jag köpte en på skroten som dem sa att dem hade testat och fungera bra. allt har funger som det ska seden den 26/2 när jag köpte den. mäte upp min gamla lambasonde och jag får ett färde på 1,95 Ohm när multi meten står på 20M ohm.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Försök ställ ner din multimeter att mäta i området 0-200 ohm om det går, ju mindre mätområde desto noggrannare blir det.

Antingen så har den "nya" sonden också gått sönder, eller så har du något glapp eller rostiga/ärgade kontakter. Det är väl det som är lättast att felsöka.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Då verkar det ju som om det är något fel på förvärmningen på den sonden, tror att värden mellan 0,5 - 3 ohm är ok.
Men om den nu inte ger något utslag vid 200ohm mätområde så betyder det att motståndet är ännu högre.
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Lägger upp lite blider på hur det ser ut när jag har försökt mäta mottståndet.

Bild
200ohm inge utslag!
Bild
20M ohm fick jag utslag, inge utslag där i mellan.
Mvh Mikey
Användarvisningsbild
av andreas 80
3,58 MegaOhm verkar på tok för högt, är ju näst intill helt avbrott på förvärmningen.

Om inte någon annan här kommer med en bra idé så är det nog inte mycket att göra med den sonden.

Men detta är väl den gamla sonden? Du kanske kan mäta upp den nya som sitter på bilen, om man enkelt kommer åt, så kan vi se om det skiljer något.
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Hejsan andreas 80!
Vill börja med att tacka för all hjälp du har tillfört i min sökning av felet. TACK!

Jag var nyss nere vid bilen och mäte motståndet i den sonde som sitter i bilen och får samma resultat som jag får på den som jag har ligger brevid mig. Dem på skroten gav mig en månads garanti på den som jag har sitter i bilen nu så jag får väl lämna tillbaks den till dom. jag tänkte att jag kunde mäta motståndet på den bakre sonde i bilen och då fick jag 7,0 på 200ohm villket värkar normalt vad vi har kommit fram till.
sen prova jag att kola volten i kontakten till sonden och då fick jag 8,8v när motorn var av och 11,0v när motorn gick på värmningen så det värkar komma fram ström bra.
så det blir väll att byta sond en anndra gång.

Mvh Mikey
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]