Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:Många stirrar sig blinda på vad det står för siffror i specen, det viktigaste är väl vad man får ut i verkligheten...
Exakt! Heico Sportiv som också är godkända av Volvo (i Tyskland etc) tar ut 195/460Nm ur 2,4D DRIVe fwd manuell låda. Den gör 0-100 på 8,1s. Orginal 9,8s!

Den får samma karaktär som orginalmjukvaran. Men kraftfullare. Dvs lika bra körbarhet, men med bättre prestanda.
av perhall
Allt ni säger om papperet och verkligheten är givetvis sant. Men jag skulle tro att de säljer 3 gånger så många trimsatser om man får ordentligt med extra hästkrafter. Av någon anledning är det viktigt för människor. Tänk vad många V70N 170 hk det såldes, den var ju lika slö som 140 nästan men otroligt mycket slöare än 2,5T/210 hk. Samtidigt är det ju förståeligt om Volvo inte vill att uppgraderingen ger mer effekt än original D5... /PH
av Freddi
Variosboy skrev:Håller med fullständigt!

Dessutom är det väl ännu mer intressant hur bilen känns med den nya effekten..
Hur bilen känns är väl inte tillnärmelsevis lika intressant som hur snabb den blir? Att en bil "känns snabb" är väl en jäkligt klen tröst när bilen inte är snabb nog i omkörningen varpå man kör in i mötande trafik :-)

Nä, att bilen subjektivt blir snabbare för att någon trimfirma har ställt om gasresponsen ger jag inte mycket för... Bilen skall de facto vara snabbare, inte bara kännas snabbare... Tror ni förreten att det är en slump att 2.4D 175 hk i Poletarutförande fortfarande är klenare än D5 original? Tveksamt va? För att inte döda sin egen marknad är nog Volvo tvingade att göra så och denna "restriktion" är något som t.ex. BSR inte behöver bekymra sig om varpå de kan leverera en bättre /vassare produkt utan att behöva vara så fasligt politiskt korrekta. Det är iaf min åsikt. Varför köpa en trimsats som ger onödigt låg prestanda? Förtar inte det hela idén med att trimma alls då? Nä, i det här fallet hade jag valt BSR alla gånger (eller någon annan som inte behöver leverera klena trimsatser p.g.a. intern politik).

// Freddan.
av perhall
XC90_Executive skrev:Ska man ha max effekt måste Rica vara bäst. 240hk/475Nm ur 2,4D fwd.
Rica tillhör väl också de bra, liksom BSR och några till. Det finns något som heter TM eller TM - är de bra? De påstod sig kunna sänka förbrukningen på en 2,5T med 15 procent vilket verkar helt orimligt.

"bra" - ja, ni förstår vad jag menar...
PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
Freddi skrev:
Variosboy skrev:Håller med fullständigt!

Dessutom är det väl ännu mer intressant hur bilen känns med den nya effekten..
Hur bilen känns är väl inte tillnärmelsevis lika intressant som hur snabb den blir?

// Freddan.
Fel ordval av mig, "känns" byter vi till "är"!

Det jag menar är att många av ren princip tror att en bil med 215Hk är snabbare att göra omkörningar med än en bil som har 200Hk! Och så är ju inte fallet!
Det beror ju precis på hur trimmaren resonerat kring hur bilen ska "kännas".
av Freddi
perhall skrev:De påstod sig kunna sänka förbrukningen på en 2,5T med 15 procent vilket verkar helt orimligt.
Det låter för bra för att vara sant eftersom alla bensinmotorer idag går på lambda 1 på låglast och dellast och med för detta lämplig förtändning. Om en trimfirma skall sänka förbrukningen får han antingen köra magrare än lambda 1 (vilket en smalbandssond inte med god precision kan mäta ändå) och att detta ger trista utslag på utsläppen, eller så får man köra med högre tändvinkel om det för en lägre luftmassa kan ge samma erforderliga effekt för att driva bilen frammåt i en given situation. Dock ställer det enorma krav på bränslet och i inget av dessa fall är det motiverat tycker jag att tro att någon av vägarna är lämliga. Om 15% soppaförbrukning skulle kunna skalas bort (t.ex. från 0.65 liter per mil på landsväg till 0.55 liter per mil) så tror jag att Volvo hade gjort det redan från början då bränsleekonomi måste vara en av de primära grundstenarna i marknadsföringen av en bil idag?
XC90_Executive skrev:Ska man ha max effekt måste Rica vara bäst. 240hk/475Nm ur 2,4D fwd.

Ja, men här måste man ju verkligen fråga sig hur sanningshalten står sig...? :roll: (Tryckfel...?)
Hur är det möjligt att man plockar ut lika mycket effekt med lilla turboaggregatet som man gör med dubbelturbovarianten där det större aggregatet ger möjlighet till mer luft uppe i varv? (240 hk oavsett turbokonfigration) http://www.ricaab.se/viewcar.aspx?vehicle=37
av Freddi

...och att de även hävdar att det är på G med en trimsats på "250hp and 550Nm" oavsett om man har enkel eller dubbelturbo känns ju inte helt förtroendeingivande...? Vad är det jag missar? ?:-/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]