...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
där kan jag inte hålla mig konsikvänt, tyver!
punkt 1-3 beskriver ju vanliga utfarter, o då är det ju utfartsregeln.

detta gör ju att menigne inte stämer in på dessa punkter o därfeö gör det ju punkt 4 mycket luddig.
Användarvisningsbild
av CarMan
är en totoar alltid en gång bana? eller ska en gång bana vara märkt med skylt (blå rund skylt med vita gubbar som går)???
Jag står kvar vid min tolkning, men jag måste bara fråga:

Du menar att punkterna 1 - 4 gäller när man har kört in på en ny väg. Men vad har man för nytta av det DÅ. Jag måste ju veta vad jag skall göra innan jag kommer fram till korsningen, det är ju hela grejen.

Kommer jag från en parkeringsplats. Då vet jag vad jag skall göra. Veja.

Kommer jag från en ägoväg. Då vet jag vad jag skall göra. Veja.

Kommer jag från gångfartsväg. Då vet jag vad jag skall göra. Veja.

Har jag passerat över en gångbana. Då vet jag vad jag skall göra. Veja.

Det är alltså JAG som skall hålla reda på detta, inte den som jag korsar vägen för. Det är mitt ansvar att känna till omständigheterna som ligger framför och bakom mig.
Användarvisningsbild
av DogWalker
Detta är inte så lätt att veta, det ser man när man tittar på fotona, speciellt flygfotot som Carman skickade.

Om vägen som går in till höger mot villorna har ett annat namn än den väg trådstartaren åkte på, då är det nog högerregeln som gäller i korsningarna. Om inte borde det vara utfartsregeln.

Jag är inte helt säker på att den sk. trottoarkanten har betydelse i detta fall, det borde i så fall även sitta en väjningspliktskylt där i så fall eftersom kanten kan vara dold vissa tider på året.

Detta är min teori, och visst kan jag ha fel. Det är som sagt inte så lätt att avgöra, tror nog försäkringsbolaget också får fundera litegrann. Ett tips till trådstartaren är att försök få fram uppgifter om ev. tidigare krockar i någon av dessa korsningar och se hur försäkringsbolagen hanterat det i dessa fall, om de har varit konsekventa.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har hållit mig i bakgrunden på denna tråden en stund men tror fortfarande, vilket är tråkigt för TS, att försäkringsbolaget har kommit till rätt slutsats. Det är högerregeln som gäller. Ser man på CarMans flygfoto så ser båda gatorna lika ut, typiska gator i ett villa område. Ser man dessutom på första bilden som TS refererade till så är det en skillnad på "kantstenen" före, vid och efter vägen från höger. Man ser faktiskt att trottoaren upphör vid vägen från höger(kantstenen lägre) för att sedan bli högre igen.
KKR skrev:Ser man dessutom på första bilden som TS refererade till så är det en skillnad på "kantstenen" före, vid och efter vägen från höger. Man ser faktiskt att trottoaren upphör vid vägen från höger(kantstenen lägre) för att sedan bli högre igen.
Jag lade inte märke till detta, och du har rätt.

Min fråga kvarstår varför kommunen lagt gatsten på ett sådant sätt. Helt idiotiskt. Och uppenbarligen är situationen inte ens klar för körskolorna.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]