- sön 07 mar 2010, 23:15
Hejsan!
Står i valet och kvalet att köpa mig en V70 diesel -10:a
Var hos en lokal volvohandlare i dagarna och diskuterade bilbyte.
Efter att ha insett att han inte hade mycket begagnat hemma kunde vi lika gärna räkna på en ny bil.
Säljaren var väldigt angelägen om att få sälja V70 1,6 DRIVe med en del lullull i.
Inne på hans kontor fick vi en offert.
Vi fick även provköra en 1,6:a - det var minsann ingen racerbil, vilket jag i och för sig inte heller trodde.
Efter provkörningen berättade han att han faktiskt även hade några 2,4D (ej 5D) kvar till i stort samma pris som hans 1,6:a.
Här börjar jag känna mig som en åsna mellan 2 hötappar och frågar er (i expertpanelen) om råd och erfarenheter.
De första direkta skillnaderna är:
V70 1,6 DRIVe:
- Skattefri de 5 första åren
- Årlig skatt efter 5 år ~1850:-
- Usel motoreffekteffekt
- Försvarbar förbrukning
V70 2,4D:
- Strax över 4000:- i skatt from år 1 (jämfört med ~7300:-/år som jag betalar nu)
- Klart bättre motoreffekt
- Förbrukning??
Jag ska ha drag på bilen, vilket kanske gör att 1,6DRIVe hamnar lite längre ner på önskelistan. Men sen å andra sidan kommer jag ju inte att köra med släp dagligen.
Så, tappra förstå-sig-påare, hjälp mig i valet och kvalet...
Edit:
1,6D 5-växlad
2,4D 6-växlad (fördel?)
Står i valet och kvalet att köpa mig en V70 diesel -10:a
Var hos en lokal volvohandlare i dagarna och diskuterade bilbyte.
Efter att ha insett att han inte hade mycket begagnat hemma kunde vi lika gärna räkna på en ny bil.
Säljaren var väldigt angelägen om att få sälja V70 1,6 DRIVe med en del lullull i.
Inne på hans kontor fick vi en offert.
Vi fick även provköra en 1,6:a - det var minsann ingen racerbil, vilket jag i och för sig inte heller trodde.
Efter provkörningen berättade han att han faktiskt även hade några 2,4D (ej 5D) kvar till i stort samma pris som hans 1,6:a.
Här börjar jag känna mig som en åsna mellan 2 hötappar och frågar er (i expertpanelen) om råd och erfarenheter.
De första direkta skillnaderna är:
V70 1,6 DRIVe:
- Skattefri de 5 första åren
- Årlig skatt efter 5 år ~1850:-
- Usel motoreffekteffekt
- Försvarbar förbrukning
V70 2,4D:
- Strax över 4000:- i skatt from år 1 (jämfört med ~7300:-/år som jag betalar nu)
- Klart bättre motoreffekt
- Förbrukning??
Jag ska ha drag på bilen, vilket kanske gör att 1,6DRIVe hamnar lite längre ner på önskelistan. Men sen å andra sidan kommer jag ju inte att köra med släp dagligen.
Så, tappra förstå-sig-påare, hjälp mig i valet och kvalet...
Edit:
1,6D 5-växlad
2,4D 6-växlad (fördel?)
Senast redigerad av 2 bissmark, redigerad totalt 0 gång.