Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gson81
Jag har några frågor om sommardäck, det är snart äntligen dags att sätta på dem :lol: .
Jag har 205/50 ZR 17, tänkte höra efter vad ZR står för?
Jag kollade lite på bythjul.com, finns det någon mer billig och bra sida (eller däckverkstad i Norrköping)?
Vad ska man sattsa på för däck, vill ha billiga, fast de måste vara bra också, de ska hellst hålla några år.
Mvh Mange
Användarvisningsbild
av pang58
"Billiga och bra däck som håller i många år"... Du får vad du betalar för. Billiga däck ger ofta sämre komfort och väghållning och slits fortare. I alla fall enligt min erfarenhet.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag har provat många olika slags däck och du ska hålla dig ifrån Lnglong, Wanlli Kumho och annan skit. De är bra på torrt med urusla på vått. Ska du ha ett slitstartkt däck så är Hankook ett bra val. Lite hårdare och därmed något sämre i vatten. Kumho som jag hade på min 9-5 slets fort so f... och jag hade uselt grepp, spann på 3:an.
Ska du ha toppdäck så är det Goodyear, Continental eller Michelin. Avvakta för snart kommer teknikens värld med sitt sommardäckstest. Läs och begrunda
av Schröder
Vid däck köp så finns det vissa parametrar du bör väga in....b.la:
Hur kör jag?
Var kör jag?
Vad måste min bil ha för hastighets index på däcken?
Hur folk upplever ett däck kan vara högst individuellt, samma däck kan vara bra för nån och dåligt för nån annan..... Beror på vilka krav man ställer!

T.ex ett budget alternativ för den som inte kör så hårt och mest har breda stor däck för det är snyggt : Agi
Kanske aningen hårda men fungerar utmärkt på vanlig väg och ger inte ifrån sig så mycket mer ljud än ett märkes däck, betydligt billigare också och slits ej ner så snabbt. Hade dessa på min tidigare 940 Turbo / 17" 215-45/17, de fick rulla rätt tufft ibland och höll i 3 sommrar. Kör ca 2500 mil per år......
Priset var hälften mot ett t.ex Good year eagle F1, så om det slets dubbelt så fort va inte hela världen ansåg jag......

Ett bra märkes däck : Good year eagle F1
Har en uppsättning sådana på min V70 nu / 17" 225-45/17. Mycket fint grepp och inte så mycket vägljud heller med tanke på storleken! Hur fort de slits vet jag ej pga att jag bara kört en sommar på dem än..... Dock så kostar dessa en redig slant!

Ett tips är att läsa diverse däcktest och surfa runt lite för att bilda dig en egen uppfattning! Oftast får man tyvärr vad man betalar för när man handlar däck, fast det finns vissa undantag ibland förstås! Se upp för fallgropar!

Tips på bra däck sida på nätet, har handlat mycket härifrån utan problem! De har även betygssystem på sina däck och en guide till däckfirmor......
http://www.dackonline.se/

Mvh Schröder
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jo man måste naturligtvis ha koll på hur man kör, motorstyrka mm men man får vad man pröjsar för. Finns mångfa olika sajter. Köpte mina vinterdäck på chromefälgar i Gislaved 205/55R16 för 850 klart på bil. Surfa runt på de olika däcksidorna.
Användarvisningsbild
av Martinmat
Nästa nummer av vi bilägare skulle testa billiga sommardäck och ställa dom mot ett märkesdäck, kanske du borde läsa det innan du shoppar nya sulor

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]