Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SweetMama
Tjenixen

har en undran,, eh skulle till å byta lamdasond på min v70, till min förvåning så sitter de dubbla lamdasonder i min bil
å jag undrar varför de e så? va ska de va bra för?
av rd350
Den bakre övervakar bla. att katalysatorn renar som den ska. Det har den främre ingen aning om!
av SweetMama
hm okey så om lamda lampan lyser bör man byta båda eller?
för den lyser än å de e ju bara ena som e bytt iomed att ja inte viste de var två
av rd350
Nej, lambdalampan visar bara att du har ett avgasreningsrelaterat fel man måste kolla felkoder först.
av PeterR
Lyser lambdalampan börjar du kolla av felkoderna, de e bara en symbol att nåt e fel.
Ska man ha en lampa för varje felkod blir det ju en hel del lampor. :P
av *pettson*
SweetMama skrev:hm okey så om lamda lampan lyser bör man byta båda eller?
för den lyser än å de e ju bara ena som e bytt iomed att ja inte viste de var två
Vi försöker här i forumet både utbilda och lösa problem. Lampan du har som är tänd är en MOTORLAMPA. Den betyder att du har nåt fel i din bil som kan påverka bilens avgasutsläpp.
Det betyder INTE att det är en lambdasond som gått hädan. Du behöver läsa ur ev felkoder, göra en felsökning och SEN åtgärda.
av SweetMama
ahaa,, ja alltid lär man sig något nytt :)
då en annan fråga. eftersom ja inte visste detta så
undrar ja istället hur man gör de.. kollar felkoder alltså?
e de nått man kan göra själv eller måste man lämna in?
Användarvisningsbild
av taxi
Tror du har ODBII-uttag (visst hette det så?) bara att åka till verkstad, betala några hundra för en utläsning (eller kanelbullar om du har tur) och sen skriva koderna här så att experterna får tyda! Men vänta tills nån som vet säkert har svarat här då jag inte är 100 % säker.. :oops:
Användarvisningsbild
av Nexus
skriver man årsmodel och motor så kan det bli lättare svara vad som behövs för läsa felcoder
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]