Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
det ska vara FÄRDIGTDRAGET när sbp kollar, annars underkänt!
finns amatörer som mont själva o drar med moment UTAN att tagit bort underredsmassa osv!
isak
av NiklasO
isak skrev:det ska vara FÄRDIGTDRAGET när sbp kollar, annars underkänt!
finns amatörer som mont själva o drar med moment UTAN att tagit bort underredsmassa osv!
isak
Det var det jag misstänkte. :)
Underredsmassan är borta i alla fall.

Vart får jag tag i popnitarna som håller skyddet i hjulhuset förresten?
Svarta, plast.
Användarvisningsbild
av len
beroende på momentnyckel kan du lossa bulten och se vilket moment som krävs för att lossa. Sedan dra åt igen med 84 Nm.
Är bulten dragen för hårt, har du problem med både bultens och hålets gänga (om ingen mutter).
84 Nm är normalt för en M12 i normal hållfasthetsklass (har du M12?). Som beskrevs ovan samma kraft på ringnyckeln som att lyft ca 30 kg. Beror även på smörjning och ytbehandling
av NiklasO
len skrev:beroende på momentnyckel kan du lossa bulten och se vilket moment som krävs för att lossa. Sedan dra åt igen med 84 Nm.
Är bulten dragen för hårt, har du problem med både bultens och hålets gänga (om ingen mutter).
84 Nm är normalt för en M12 i normal hållfasthetsklass (har du M12?). Som beskrevs ovan samma kraft på ringnyckeln som att lyft ca 30 kg. Beror även på smörjning och ytbehandling
Det är låsmuttrar.
M10: 47Nm
M12 81Nm
Användarvisningsbild
av isak
helt förkastligt att börja lossa o dra om!
en bult suger fast då är det omöjligt att veta det ursprungliga momentet?
kontrolldrag och lägg på 20 Nm om du är osäker.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
endra litar man på firman man lämnar in bilen till, eller så väljer man annan firma, alternativt gör det själv.

rör inget, nu när allt är klart. Du gör mer skada än nytta
av NiklasO
Om jag inte byter ut alla bultar dvs. ;)

Nåja, jag drog lite.. bara till 81Nm då alltså.
Visst, de sitter hårdare och de i balken snurrar ju. Ingen möjlighet att hålla mot med någon nyckel inne i balken utan att montera bort stötdämparen.
av NiklasO
Tack rd350.

Besiktningen var väldigt enkel. Tyvärr hade jag lite rost på ena balken där infästningen till dragkroken sitter. Hon sa att det var bra att hålla koll på det. Hon kollade på monteringsanvisningen, drog lite i bultarna med en vanlig fast nyckel och läste av plåten på kroken.. sen var det klart. Hon sa också att det kunde ta 2 månader innan det uppdaterades i registret men att det nu var ok att köra med kroken. Tyckte väl att det lät lite konstigt att det skulle ta så lång tid. Står hos transportstyrelsen att bilen har kula nu hur som helst. :)

Jag ska spruta på lite ny rostskyddsmassa tänkte jag.
Det får bli biltema, billigt får bli bäst i det här fallet men vilken ska jag ha?

De har:
"36-2411 Bitumenbaserad rostskyddsmassa för bilens underrede. Bildar en elastisk film som skyddar mot stenskott, rost, vatten, olja, värme och ljud. Svart."

och

"36-376 Rostskyddsmassa
För bilens underrede. Fri från lösningsmedel. Svart."

och

"36-2431 Underredsrostskydd, fiberförstärkt
Ger i tjockare skikt även en bra ljuddämpande effekt. Högtixotropisk, fiberförstärkt rostskyddsprodukt, bestående av bitumen, vaxer och lågaromatiskt lösningsmedel. 1 l."

?:-/
Användarvisningsbild
av Nexus
De brukar inte ens känna på bultarna nuförtiden.Min titta de bara på och sen knappa in på data och betalning tack :D
Bultar till kroken drar man åt hårt.Har monterat mängdvis krokar utan momentnyckel och aldrig fått ett nerslag på lösa bultar eller så.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]