Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av astra1
Hej! Jag ska köpa en ny XC70 awd diesel. Det finns två motorer som jag väljer emellan, 2,4 D och D5. Vilken är vettigast att köpa? Skiljer det sig något i skatt?

Har också en annan fråga. Bilen levereras ju med dieselvärmare. Eftersom jag bara kör korta sträckor, funderar jag på, att även beställa elektrisk motorvärmare för att spara batteriet. Verkar det vettigt?
av llesrof
Skatten kan du kolla på Transportstyrelsens hemsida. Kolla på Blocket eller liknande sida för att hitta några av de tilltänka modellerna och använd deras registreringsnummer för att kolla skatten.

Min far har en XC70II D5 -08 (fast registrerad -07) och har haft en del startproblem på grund av urladdat batteri när han kört med dieselvärmaren. Han kör mest korta sträckor.
av borstarmicke
Jag har en -10 V70 2.4D 175hk och tycker den går riktigt bra, 420nm i vridmoment lär räcka till även för XC70´n, har dock inte testat nya D5:an så den kan jag inte uttala mig om.
Elektrisk motor+kupe´-värmare låter bra vid mkt kortkörning.
Användarvisningsbild
av Momentum
Tomas88 skrev:Flyttar till kategorin för XC70.

D5 blir dyrare i skatt eftersom den har högre Co2 utsläpp.
Är det så?
Enligt Volvo:s hemsida så är det samma värden på dessa bilar??

Volvo XC70 D5 AWD (205 hk)
Motor
Motorbenämning D5
Utsläppsvärde CO2
Sexväxlad manuell växellåda 186 g/km
Sexstegad Geartronic automatlåda 199 g/km

Volvo XC70 2.4D AWD (163 hk)
Motor
Motorbenämning 2.4D AWD
Utsläppsvärde CO2
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tycker absolut att du ska ha D5 om du vill ha awd. 2,4D awd (163hk/420nm) är trött i en XC70! 0-100 på 10,8s mot 8,9s (med automatlåda) t.ex.

Ang. värmaren så har jag aldrig haft problem med urladdat batteri trots att jag för det mesta bara kör korta sträckor i stan.
av Twendor
Velg en 2.4D-awd. Og kjøp en BSR PPC-trim til 7900 svkr.
Da blir det 245 hk-520 Nm og 0-100 på 6.9 sek.
Kan garantere en kanon opplevelse. :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:
Tomas88 skrev:Flyttar till kategorin för XC70.

D5 blir dyrare i skatt eftersom den har högre Co2 utsläpp.
Är det så?
Enligt Volvo:s hemsida så är det samma värden på dessa bilar??

Volvo XC70 D5 AWD (205 hk)
Motor
Motorbenämning D5
Utsläppsvärde CO2

Volvo XC70 2.4D AWD (163 hk)
Motor
Motorbenämning 2.4D AWD
Utsläppsvärde CO2
Samma skatt på både eftersom de har EXAKT samma förbrukning/utsläpp....

Det är ju samma motor, bara att man minskat toppeffekten på 2,4D och eftersom na alldrig kör toppeffekt i EUs körcyckel blir det samma på båda.

Om du till vardags inte varvar över 2500 rpm så kan du ta 2,4D eftersom de är identiska upp till 2500 rpm.

El-motorvärmare är suveränt, slipper man pilla med tidur varje dag och stå och bolma dieselrök och störa grannar med dieselvärmaren som låter som ett jetplan.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
BSR och 2,4 är ett alternativ. Betänk dock att det kan bli problem med garantin om det händer något.

Jag tycker att D5 är att rekommendera. Går riktigt bra i XC70. (Även denna går ju sedan att uppgradera om man vill ha mer vrid.)

Hälsar

Henry
av swemax
astra1 skrev:Hej! Jag ska köpa en ny XC70 awd diesel. Det finns två motorer som jag väljer emellan, 2,4 D och D5. Vilken är vettigast att köpa? Skiljer det sig något i skatt?

Har också en annan fråga. Bilen levereras ju med dieselvärmare. Eftersom jag bara kör korta sträckor, funderar jag på, att även beställa elektrisk motorvärmare för att spara batteriet. Verkar det vettigt?
Om du bara kör korta sträckor finns väl ingen riktig anledning(utom staus) till attt välja D5:an?
Det extra pulvret är väl något man främst behöver vid långa landsvägspass med omkörningar etc?
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]