Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ingvat
Efter att motorn har börjat låta, med ökande metallslammer bad jag verkstaden kolla detta.
De sa då att det inte är lönsamt att laga. Kostnad 25-30 kkr.
Enl. verkstaden är ett vevstakslager eller kolvbult trasig.
Bilen är fräsh och helt rostfri. Miltal = 32000
Tyvärr är det inte så lätt att få tag på beg. motor då det är en gasbil ( B5252GB )
Kan jag byta mot en vanlig bensin ?
Måste databoxen också bytas då ?
Är det möjligt att laga ?
Tacksam för råd!
Användarvisningsbild
av CarMan
du måste ha topplock från en gasbil (det är andra ventiler & ventillsäten)
Blocket är det samma, om vi tittar på samma årsmodeller, då sker förändringar på motorerna löpande
Användarvisningsbild
av CarMan
hmm, på en gammal 98 heter dom GB då? var dom fabriks byggda eller efterkonverterade? om dom var efterkonverterade, viken motor byggdes dom på.

det jag tidigare skrev gäller på en V70N
av rd350
Har du automatlåda? Kolla då så medbringarplåten är hel! Vanligt fel som låter som ett vevlager, och betydligt billigare. :wink:
av ingvat
Det gör mig glad att det kanske inte är katastrof ändå.
Ja, jag har automatlåda.
Hur kollar man detta ?
av johnny
Jag har samma fråga jag har en v70 bi fuel 98"a med motor haveri antar att jag måste byta data boxen om jag byter till en vanlig bensin motor?sen en fråga till min bil e automat måste nya motorn va det med eller funkar en manuel motor?kanske ingen skilnad :roll:
av rd350
Du måste komma åt medbringarplåten ( svänghjul, flexplatta även kallat) Kommer ej ihåg om man kommer åt den genom något hål eller man får ta av startmotorn. Bänd på plåten med en kraftig skruvmejsel och se om den verkligen sitter fast. Ljudet brukar ändra sig om du håller stilla och flyttar växelspaken från D till R.
av ingvat
Om jag blir tvungen att byta motor tror jag det är bäst att försöka få tag på en motor som har suttit i en liknande.
Databoxen har speciell programvara ( tror jag ) för styrning av gasen samt lämplig koppling till automaten.

Ang. svänghjulet:
Vaddå sitter fast ??
Jag kan ju köra bilen utan problem, men med metalliskt skrammel. Låter som en diesel.
av rd350
Medbringarplåten består av tre plåtar den"stora" som kuggkransen sitter på och två mindre på var sida om den större. Det som händer är att den stora spricker runt om och hålls bara på plats av de mindre, bilen går oftast att köra ändå men låter hemskt, det är ett betydligt vanligare fel än motorhaveri. Oljudet är väldigt metalliskt och ändrar karaktär när du håller stilla och flyttar mellan P, D och R. Försök att låsa hjulet med en skruvmejsel samtidigt som du "ruckar" motorn då ska medbringarplåten vara helt stumm.
Sensorring bak Volvo V40

Har artikelnr! Självklart utgått hos B[…]

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]

Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någo[…]

Vägmätare saknas

ok kul, inte klockan heller... och antagligen inte[…]