Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
håller med, har man inte råd med det så sälj bilen.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Mannen i tråden undrade bara om man kunde köra mer än ett år med samma olja inte pengaproblem. Jag tror att han har fått goda råd så moderator kanske bör låsa tråden med hänvisning till tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Personligen tycker jag att det är idioti att ha en relativt dyr bil och sen skita i att byta olja för att man ska spara in lite pengar, då är det bättre med en mindre billigare bil, speciellt om man inte kör mer än 750mil år.

Dessutom verkar inte trådskaparen vilja ta till sig det som är skrivet, han har sina egna ideer och vi andra har bara läst i bilens istruktionsbok och är idioter. Varför gör man en tråd med frågor om man ändå bara förkastar allt det andra skriver?

Trådskaparen gör sig själv en björntjänst om han funderar på att spara in på oljebytena men det är ju trådskaparens bil och inte våran så han är fri att göra som han vill.
Senast redigerad av 1 Fluffen, redigerad totalt 0 gånger.
av Nithin
Lesjö skrev:Det är ju roligt att följa min fråga. Frågan är svår. Jag märker hur lite vissa bemötare vet egentligen.
I forumet vet väldigt mycket om rent tekniska frågor. Men så fort det nämns olja så blir vissa okunniga att känner på sig man vet för lite och börjar med otrevligheter. Det är svagt.
De flesta tycks veta enbart vad tillverkarna skriver i instruktionsboken. Och litar direkt på detta. Utan att fundera på varför.
Jag misstänker att vissa motorer är mer känsliga beträffande konstruktioner av vevhusventilationen. Detta bör troligen hänga samman med förångningen av vattenkondenseringen där gamla tiders öppet utsläpp lättare förångas. Denna kodensering är väl svårast med motorer som körs kortare sträckor med kall motor?
En fråga som tydligen tagits upp tidigare har talats om ”koksning”. Måste väl menas varm olja som bildat sotpartiklar i samband med förbränning och oxidering? Denna "koksning" bör väl ansättas på sil och kanaler. Detta bör väl då hänga samman med antalet mil? Flera frågor??
Jag vet inte hur jag ska analysera dina spekulationer kring konstruktionen på vevhusventilationen men det är kort och gott dumfokus på oljan. "Silen" togs fö. bort för ca 10 år sedan...
Men du som har koll och dessutom en gedigen kunskap. Här gör du som du vill oavsett vad NÅGON skriver här.

Men tror du själv att det ev. kan finnas andra skäl till att du ev. bör uppsöka en märkesverkstad årligen?

Eller har du nu köpt en produkt som är helt komplett?
av inkognito
A5/B5 klassningen på oljan är väl bara för 3000 mils service intervall, vill du byta oftare, finns det ju olja av 0w-30 viskositet i lägre klassning, som A3 B3 B4, det kan inte vara skadligt att hälla i en sådan olja om du byter oftare, och det är billigare. Sen är det ju faktiskt så, vilken olja man än har. Om skitpartiklarna i oljan är större än oljefilmen är tjock, då får man slitageproblem, så att byta olja ofta, är det bästa. 3000 mil är helt sjuka intervaller, och det håller inte i längden. Kolla hur det har gått med de flesta Audi/Vw 1,8t som har servats på verkstad, och servats varje 3000 mil, nästan varenda en, har igensatt sil i oljetråget.
Det är bara skrämseltaktik av biltillverkarna att säga att det inte funkar med annan olja, än vad de rekommenderar.
Många servar sin bil på verkstad, och gör själv ett olje + filterbyte på halva servicetiden, jag själv skulle aldrig på några villkor köra mer än 1500 mil, oavsett hur bra oljan påstås vara.
av JörgenB
Oj. Många verkar leva i serviceverkstadens värld.
En olja som står blir inte dålig, tar inte åt sig vatten eller något. Däremot bildas det kondens i motorn, vid tempraturskillnader som sen rinner ner och lägger i oljetråget. Olja är lättare än vatten och vettnet hamnar längst ner i tråget. Vattnet förbränns ganska omedelbart när bilen uppnått arbetstemp. Något som sker i alla bilar.

Så om du kör som mej 4-6k mil per år eller 750mil kvittar. Skillnaden är att min olja slits pga sotpartiklar, värme och mekanisk förslitning mycket fortare än din pga milen. Helt naturlig och självklart.

Serva du din bil varannat år, på 1500mila intervaller, vilket är en bra intervall på alla bilar. Så länge din bil blir riktigt varm mestadels när du använder den. Den kommer inte gå sönder, den håller i en evighet och du bör mest oroa dej för rost efter som den används så lite. Motorn och oljan är ditt minsta bekymmer.
av jenu
"Ett oljebyte är den billigaste motorrenoveringen man kan göra", som de säger på Volvo här, när man frågar om bytesintervall. Jag håller fullständigt med om detta. Byt olja varje år= inga bekymmer.
Användarvisningsbild
av Funk
En olja som står blir inte dålig, tar inte åt sig vatten eller något.
Inte helt riktigt, en olja oxiderar och sulfaterar samt släpper ifrån sig svavelsyra. Det vill säga om den är använd. Det är därför byter man alltid till frisk olja innan man slutar använda t.ex båtmotorer för säsongen.

Vad det gäller din teori om avdunstning av vatten så stämmer det inte heller helt att det räcker med att få upp oljan i arbetstemp, vevhusventialtionen behöver också hinna ventilera ut fukten så man får allt köra en stund.

/Thomas
av Andis
inkognito skrev:A5/B5 klassningen på oljan är väl bara för 3000 mils service intervall, vill du byta oftare, finns det ju olja av 0w-30 viskositet i lägre klassning, som A3 B3 B4, det kan inte vara skadligt att hälla i en sådan olja om du byter oftare, och det är billigare. Sen är det ju faktiskt så, vilken olja man än har. Om skitpartiklarna i oljan är större än oljefilmen är tjock, då får man slitageproblem, så att byta olja ofta, är det bästa. 3000 mil är helt sjuka intervaller, och det håller inte i längden. Kolla hur det har gått med de flesta Audi/Vw 1,8t som har servats på verkstad, och servats varje 3000 mil, nästan varenda en, har igensatt sil i oljetråget.
Det är bara skrämseltaktik av biltillverkarna att säga att det inte funkar med annan olja, än vad de rekommenderar.
Många servar sin bil på verkstad, och gör själv ett olje + filterbyte på halva servicetiden, jag själv skulle aldrig på några villkor köra mer än 1500 mil, oavsett hur bra oljan påstås vara.
Bra skrivet. Håller med.
Man skulle ju inte ens väga köpa en Audi/ eller WV som gått 15000 mil eller mer om man inte fick papper med på att motorn var bytt. Har sett många såna rasade hos en kompis som servar Audi. Även 3,2 verkar inte gilla dessa långa byten. Vet en firma som hade 2 såna som ena bara rasa helt utan anledning, kans säga att dom vart nerväsa över den andra som såldes snabbt.

Mvh
Andis

@Lövet , Vi kan sätta upp oss för[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]