...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Ja för mej är det nog tyvärr högerregeln som gäller, utan skylt som säger lämna företräde så är du körd. Har varit med om liknande och det ända försäkringsbolaget kollade på var just högerregeln ?:-/
Om vi bortser från vem som har rätt och vem som har fel.

Jag skulle tro att alla som bor i området i praktiken behandlar kalle-post-vägen som en huvudled, dvs man saktar in och kollar noga, och om det kommer någon på kalle-post så väntar man. Det är typiskt beteende när man kommer ut från en mindre väg, och kör man inte så, har man i svenska städer en krocksituation inom 20 minuter.
vetten skrev:Ja för mej är det nog tyvärr högerregeln som gäller, utan skylt som säger lämna företräde så är du körd. Har varit med om liknande och det ända försäkringsbolaget kollade på var just högerregeln ?:-/
Vid utfartsregeln behövs väl ingen skylt :-(O)
vetten skrev:Ja för mej är det nog tyvärr högerregeln som gäller, utan skylt som säger lämna företräde så är du körd. Har varit med om liknande och det ända försäkringsbolaget kollade på var just högerregeln ?:-/
Frågan är om den som kom från höger passerade över en gångbana eller inte. Eller finns det en annan tolkning av §21 4:e stycket?
Användarvisningsbild
av CarMan
pawweshark skrev:
Ja frugan kör rakt fram på Kalle post väg. Den som kör på vår bil korsar en gångbana enl paragrafen.
Hur svårt kan det vara. Vad jag kan se på bilderna på eniro finns där en gång bana.
Han korsar den för att köra ned på Kalle post för att sedan mosa fronten och skärmen på vår bil.

Ja presis så har jag förståt det o det är höger regeln.

men om din fru (det är alltid frun när dom kommer in på jobbet också ;-) ) åkte åt andra hållet på samma väg & en bil då hade åkt ut från an av de vägar som då är på hennes högra sida, så är det utfartsregeln på dessa.
Användarvisningsbild
av CarMan
StringerBell skrev:Om vi bortser från vem som har rätt och vem som har fel.

Jag skulle tro att alla som bor i området i praktiken behandlar kalle-post-vägen som en huvudled, dvs man saktar in och kollar noga, och om det kommer någon på kalle-post så väntar man. Det är typiskt beteende när man kommer ut från en mindre väg, och kör man inte så, har man i svenska städer en krocksituation inom 20 minuter.
jag det tvivlar jag inte en sekund på.

Men det äs samma sak som att bara för att ala åker 100 på en 90 väg, så slipper man inte böter när polisen stoppar dig.
av pawweshark
CarMan skrev:
pawweshark skrev:
Ja frugan kör rakt fram på Kalle post väg. Den som kör på vår bil korsar en gångbana enl paragrafen.
Hur svårt kan det vara. Vad jag kan se på bilderna på eniro finns där en gång bana.
Han korsar den för att köra ned på Kalle post för att sedan mosa fronten och skärmen på vår bil.

Ja presis så har jag förståt det o det är höger regeln.

men om din fru (det är alltid frun när dom kommer in på jobbet också ;-) ) åkte åt andra hållet på samma väg & en bil då hade åkt ut från an av de vägar som då är på hennes högra sida, så är det utfartsregeln på dessa.
Jaa det är ju soklart för där finns ju samlade parkeringar och då gäller utfartsregeln :!:
Användarvisningsbild
av CarMan
StringerBell skrev:
Frågan är om den som kom från höger passerade över en gångbana eller inte. Eller finns det en annan tolkning av §21 4:e stycket?

Gång bana eller ej, spelar ingen roll.
det finns ingen trafikregel som säger att du måste kolla om det går en gång bana paralellt (som desutom är helt oskyltad utan skylt att det är en gång bana)

Alla korsnignar ska betraktas som högerregel. Utfart regel gäller från typ bensinstation, alltså ett område som inte är en väg, en väg har alltid ett namn. denna väg har ett namn

enkelt och genialt, finns alltså inge krångliga saker så som att man måste förske se mellan träd om det är asfalt paralellt emd vägen & försöka liste ut om detta är en gång bana eller en väg, för at veta hus du ska hantera nsta korsning (du hör väl hus korkat det låter)
Användarvisningsbild
av CarMan
pawweshark skrev:Problemet är att vi inte kan bevisa att det är en gångbana som föraren korsar.

finns som sagt ingen trafik regel som ändras om det går en gångbana paralellt med vägen, så det är ointressant om det är en gång bana eller ej.

Det är bara de andra bilen, den som korsar gångbanab som måste veta om han korsar en gångbana, för då har han lämna företräde mot de gående & bilar rån höger, men du.. din fru behöver inte veta detta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]