...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Fluffen skrev:Heldragna linjer är bara att skita i då eller? :wink:

ja, om den förekomer på plats där den inte backas upp av skylt & är översnöad.
svempus skrev:pawweshark var är det bilden är från skulle underlätta att veta de...

Bilden gäller kalle post väg och utfart från vallhagevägen.
Som sagt Örebro och villa området Adolfsberg.
Finns riktigt fina bilder på google maps och streetview

Frugan kom körande på Kalle Post Väg och Bring bilen kom från vallhagevägen

Pratade med högste trafikpolisen i Örebro och han säger att det inte finns några linjer som visar att gångbanan korsar vallhagevägen. Han menar att gångbanan upphör på båda sidor av vallhagevägen.
Men han sa samtidigt att något klart och tydligt svar ej kunde ges.
För att få svar måste det upp i HD

Sök på vallhagevägen 30 så hittar ni brottsplatsen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Hitta de bra bilder på eniro & utsiktsbild.
Ser ut som en klockren höger regel, inte ens tveksamt. Men åt andra hållet så är det utfarts regel, där dom har samlade parkeringsplatser.

Ser ut som ett klasiskt "jag kör på en stor väg som är rak så jag har företräde" ett vnligt missförstånd i många städer.
Men varför lägger stan gatsten på det sättet?

Det ser ju ut som en gångbana. Och korsar man en gångbana skall man lämna företräde enligt §21.4 ovan.
Användarvisningsbild
av CarMan
StringerBell skrev:Men varför lägger stan gatsten på det sättet?

Det ser ju ut som en gångbana. Och korsar man en gångbana skall man lämna företräde enligt §21.4 ovan.

nu vet jag inte vad det är för paragraf du hänvisar till. men det är väll bara de gående på en gång bana du ska lämna företräde mot? semt cyklister om det är en cyckelbana.
markeringen ligger nog där för att göra folk mer uppmärksamma på att det är en trotoar där om faktiskt är väl andvänd. bilisten ska vara lite uppmärksam o köra sakta.

om jag åker på en 50 sträcka så ska jag som bilist bara behöva ha koll på om jag åker på en huvud led eller ej. är det inte huvudled så är det höger regeln (jag ska inte behöva spana efter gång o cyckelbanor läng vägen för att bilda mig en uppfattning om gång banan helt plötsligt gjort att min höger regel lite längre existerar)
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg [...]

4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
Användarvisningsbild
av CarMan
StringerBell skrev:
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg [...]

trådskaparen kör rakt fram, han svänger inte!
CarMan skrev:
StringerBell skrev:

trådskaparen kör rakt fram, han svänger inte!
Ja frugan kör rakt fram på Kalle post väg. Den som kör på vår bil korsar en gångbana enl paragrafen.
Hur svårt kan det vara. Vad jag kan se på bilderna på eniro finns där en gång bana.
Han korsar den för att köra ned på Kalle post för att sedan mosa fronten och skärmen på vår bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]