VolvoB20 skrev:CalleV70 skrev:sot på ventilsäterna är så det läcker, gör inte att du tappar 50 hk!! Har du slitna så bränner du sönder säterna ganska snabbt. Ingenting man fixar med fullgas några minuter.
Håller med dig där. Om ventiler och kolvringar är så otäta att man tappar 50-100 hk så skulle ventilerna vara glödröda och brinna och all motorolja skulle blåsa ur tråget på en minut.
Det måste vara något annat som gör det enorma effekttappet folk känner.
Problemet med effekttappet är ju att det går inte till på så sätt. Dom flesta utgår ifrån att förbränningsmängd och förbränning ändå är perfekt och att den senare läcker när förbränningen påbörjats eller när arbetsfasen påbörjats då trycket är som högst.
Så går det ju inte till och därför ser inte problemet ut så.
En motor som inte är tät i ventilerna ellr för den delen kolvringarna fyller heller inte upp sej själv under insugsfasen som det är tänkt, den har betydligt mindre undertryck att suga med, det är ju en sugmotor, den får en betydligt sämre fyllnadsgrad. Den kommer att läcka tillbaka gas även under kompressionsfasen för att senare läcka betydligt mindre vid just förbränningsfasen. När trycket är som högst brukar dom flesta ventiler/ kolvringar täta 100%, annars ser man det som sagt väldigt fort genom att man bränner ett spår i ventilen. Problemet är alltså INNAN vi kommit dit. När inte trycken är så höga. Eller när vi rentav använder vacum. Kolvringarna tätar ju just på grund av det höga trycket. Nåt dom egentligen ska göra utan tryck..
Att ventilerna tätar vid förbränningsfasen är inte så mystiskt. Alla ventiler har två olika vinklar på ventilsätet och ventilens tätningsyta, vi använder dom två för att två lika vinklar skulle göra att ventilen fastnar. Vi använder skillnaden som en släppvinkel alltså, allt för att trycket faktiskt är så högt att det påverkar ventilens form så den tätar, vi har 45grader som tätningsvinkel, men vi har bara 44.5 grader som tätningsvinkel på ventilen. Kikar vi i några topplock så ser vi uteslutande gråa och svarta spår i slitmärkena efter ventilerna. Det är gasförluster som gjort spåren. Om det är en bränd ventil så har gasförlusterna blivit så heta att det bildats ett spår i ventilen (ventilen har sämst kylning). Och sen blir det ett hål i ventilen.
Kikar vi på dom här ventilsätena ska samtliga vara blanka och fina. Är det gråa eller värre.. svarta spår så är det ställen där läckage skett i tätningsytan. Som ni ser finns det ett ventilsäte längst till vänster i bild som är kritiskt..Det har inte hållit tätt nåt speciellt bra. Hela det sätet har läckt
Kikar vi då på ventilerna så är dom blanka och fina i tätningsytorna..utom dom som läcker, dom känns igen på samma sätt som sätena.

ventilen i mitten/längst ned är kritisk..
lånat länk ifrån inlägg av Mackeman i annan tråd:
http://i397.photobucket.com/albums/pp58 ... oto080.jpg Detta är en överhettad ventil på grund av vad som från början var ett litet gasläckage eller en spricka. Sen är frågan vad som hänt, om den läckt länge eller om den fått fel avgastemp senare i sitt liv som helt enkelt brände ut sprickan tills den var såhär.
Turbobilar då?
Ja där är det inte riktigt likadant. Sålänge turbomotorn går som sugmotor, alltså utan övertryck så har den exakt samma problem som en sugmotor som är sliten, men när motorn kommer upp i varv och blir övertryckt så fungerar fyllningsgraden bättre jämfört med sugmotorn, gasläckagen fortsätter på samma ställen och vid samma ögonblick trots allt, men sen skiljer det vid förbränningen, turbomotorn behåller ju trots allt mera av fyllnadsmängden på grund av sitt överladd, mindre ladd stannar naturligtvis i motorn men hur vi än gör är det mera än hos sugmotorn. Det gör att motorn kommer att kännas ordentligt svag på ickeladd och som att man plötsligt fått ett jävlaranamma laddtryck. Därav att många tycker att deras långmilade turbo trycker på som fan, nästan bättre än ny. Dom har alltså tappat effekt vid sugmotorstatusen, dom har även tappat lite effekt vid turbostatusen men då betydligt mindre än vid sugmotorstatusen.
Tappa mycket effekt går alltså alldeles utmärkt utan att man bränner sönder precis allt. Som sagt en fråga om när effekt tappet sker.