Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tellus
Hej jag är lite nyfiken på en nyare bil , troligen s80 igen . Har en 03:a , före det en 00:a .
Är det nåt spec. som skiljer som gör att man ska välja my 10 före 09 ?
Som jag förstått har dieslarna bättre motorer iår . ( OM det blir diesel , har inte bestämt mig )
Automat är givet , val av motor är oklart . T6 , 3,2 ,2,5 ft eller diesel ?
Vilken det än blir - skillnader att tänka på ?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Till MY10 fick S80 en exteriör och interiör facelift. Det blev även möjligt att välja till ett Sportpaket med sportchassi etc. Men även standardchassit blev trevligare och bilen blev mer körglad än MY09.

Så jag tycker absolut att MY10 är att föredra! Kör du mycket kan det vara lönsamt att välja en diesel. T.ex nya D5 med 205hk är en riktigt trevlig motor med fint drag över hela registret. Men ska du ha skönast gång, ljud och söker prestanda är det V8 som gäller. Den är helt underbar! (kör en själv). T6 är trevlig den med, men förbrukningen ligger i samma klass som V8 fast utan ljudupplevelsen och sämre prestanda. V8 blir ju dock givetvis dyrare.

Vill du ha en "miljöbil" så är 2,5FT ett bra val. Den går även att trimma på Volvoåterförsäljaren så den ger 258hk istället, med fulla garantier.

Valen är många, men jag kan säga att S80N är en underbar bil!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, interiören skiljer dock väldigt lite. Det är framförallt knapparna som man ser lite skillnad på. Tror faktiskt också de gjort något åt mjukvaran till stereon. Den är något snabbare när man bläddrar i kataloger etc. Även snabbare att "gå tillbaka" till huvudläget sedan man justerat volym etc. Små saker men ändå till det bättre.

Håller för övrigt med XC90 Executive helt och fullt. Kring motorer så är det DU som skall avgöra. Jag kör själv 2,5FT:n med sportchassi och är helnöjd men det är för att den passar MIN körstil, körsträcka, etc. Så välj utifrån egna kriterier.

Bra bil blir det oavsett :D

p.s. Hörde av VCC i förrgår att Drive-bilarna säljer väldigt bra och ledtiderna till leverans kommer gissninsgsvis att öka om de inte redan gjort det.
av LOTEZ
tellus skrev:Hej jag är lite nyfiken på en nyare bil , troligen s80 igen . Har en 03:a , före det en 00:a .
Är det nåt spec. som skiljer som gör att man ska välja my 10 före 09 ?
Som jag förstått har dieslarna bättre motorer iår . ( OM det blir diesel , har inte bestämt mig )
Automat är givet , val av motor är oklart . T6 , 3,2 ,2,5 ft eller diesel ?
Vilken det än blir - skillnader att tänka på ?

Köp min V70 :-)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
S80N MY10 skiljer dock lite mer interiört än t.ex en V70. Mitt konsollen har bland annat fått lite aluminiuminlägg.

2 bilder på S80
Bild
Bild
av Steff 99
Känslan är att S80:S mittkonsoll känns mer påkostad efter uppdateringen enligt mitt tycke
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ja, det tycker jag med. Jag tycker över lag att S80 MY10 känns mer "tight ihopbyggd" interiört, positivt alltså. Även tystare.

Tog bort citeringen, så blir det lättare att "navigera".
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej!

Tror inte att jag riktigt är med. Min V70 MY08 Summum såg ut enligt:

Bild

Min Nuvarande MY10 Summum ser ut enligt:

Bild

Enda skillnaden i utrustning mellan de två är att jag nu har cassic wood (inkl ratt) i stället för modern wood.

Aluminiumpanelen i mittkonsolen har ju funnits sedan 2008? Jag ser inte heller någon skillnad alls mellan min V70 och S80:n eller vad är isf skillnaderna?
Användarvisningsbild
av Pinguponken
Den enda skillnaden på V70 MY10 är väl just aluminiuminlägget på ratten.
Men på en av bilderna tidigare i tråden syns ett aluminiuminlägg även i sidan på mittkonsollen.
Detta finns kanske bara på S80 MY10. (Inte på V70 MY10 iaf :cry:) Riktigt snyggt...
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Pinguponken skrev:Den enda skillnaden på V70 MY10 är väl just aluminiuminlägget på ratten.
Men på en av bilderna tidigare i tråden syns ett aluminiuminlägg även i sidan på mittkonsollen.
Detta finns kanske bara på S80 MY10. (Inte på V70 MY10 iaf :cry:) Riktigt snyggt...
Ja nu ser jag, men det är faktiskt det enda jag kan se skillnad på. V70 och S80 är ju identiska till B-stolpen så jag kan inte riktigt förstå hur den är bättre ihopbyggd eller mer påkostad? Finns det några skillnader överhuvudtaget förutom aluminiumbiten på sidan av konsolen?
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]