Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker det känns ganska vettigt att du gör det vid nästa service om du tänkt byta olja i lådan.

Finns väl inget specifikt milantal att byta om man kör bilen för privat bruk så att säga.
Men vid 10 - 12000 mil är väl vettigt att byta om man tänkt göra det någotsånär regelbundet.
andreas 80 skrev:Tycker det känns ganska vettigt att du gör det vid nästa service om du tänkt byta olja i lådan.

Finns väl inget specifikt milantal att byta om man kör bilen för privat bruk så att säga.
Men vid 10 - 12000 mil är väl vettigt att byta om man tänkt göra det någotsånär regelbundet.
jag tänkte göra en service vid 12.000mil men jag frågade bilia dom sa att jag behöver göra det aldrig, nu är jag osäker vad tycker ni att det är rätt eller fel?
Det är upp till dig om du tycker det är värt de extra kronorna det kostar.
Vanligtvis ingår ingen oljeservice på automatlådorna om man inte specifikt önskar det eller har problem med den.

Byter du olja minskar du risken för att slita ut lådan i förtid, kanske får något bättre växlingar på köpet.
Jag menar taxibilar och andra fordon som får "arbeta" mycket har ett bytesintervall på 8000 tror jag...

Åt andra sidan så kanske din låda kommer hålla 30000+ mil utan oljebyte. De allra flesta byter aldrig sin olja någonsin såvida inget fel uppstår.

Själv tycker jag det är ganska självklart att byta oljan även i växellådan efter ett tag, klart att den tappar lite av sina egenskaper och försämras över tiden. Min olja bytte jag vid 16000 mil ungefär, och då hade den börjat bli mörkare till färgen, tänkte byta vid 24000 mil nästa gång.
andreas 80 skrev:Det är upp till dig om du tycker det är värt de extra kronorna det kostar.
Vanligtvis ingår ingen oljeservice på automatlådorna om man inte specifikt önskar det eller har problem med den.

Byter du olja minskar du risken för att slita ut lådan i förtid, kanske får något bättre växlingar på köpet.
Jag menar taxibilar och andra fordon som får "arbeta" mycket har ett bytesintervall på 8000 tror jag...

Åt andra sidan så kanske din låda kommer hålla 30000+ mil utan oljebyte. De allra flesta byter aldrig sin olja någonsin såvida inget fel uppstår.

Själv tycker jag det är ganska självklart att byta oljan även i växellådan efter ett tag, klart att den tappar lite av sina egenskaper och försämras över tiden. Min olja bytte jag vid 16000 mil ungefär, och då hade den börjat bli mörkare till färgen, tänkte byta vid 24000 mil nästa gång.
så din är bytt för första gång vid 16.000mil har du automat eller manuell
Automat, köpte den när den gått 16000, så jag bytte den strax efter.

Gör så att du tar upp oljestickan till lådan och ser vad du har för färg på oljan. Är den klar och röd så behöver du nog inte bekymra dig särskilt mycket just nu.
http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?f=77&t=4082
Här kan du se lite före och efter bilder på ett oljebyte i den äldre modellen AW50-42
andreas 80 skrev:Automat, köpte den när den gått 16000, så jag bytte den strax efter.

Gör så att du tar upp oljestickan till lådan och ser vad du har för färg på oljan. Är den klar och röd så behöver du nog inte bekymra dig särskilt mycket just nu.
http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?f=77&t=4082
Här kan du se lite före och efter bilder på ett oljebyte i den äldre modellen AW50-42
vart ligger oljestickan till växelådan?
Oljan bör bytas med 8000-12000 milsintervall lite beroende på hur mycket stadskörning man kör. Stadskörning=mer växling="mer slit på låda och olja". Man kan varje år tappa ur olja ca 4,5l och hälla i ny. Man har då hela tiden en ok olja.
Hej

Var fyller man på automatlåde oljan på en V70N - 01 AWD ????? ?:-/ ??:-/
Och var monteras oljestickan ????? ??:-/
Vore kanon om någon vänlig själ kunde visa med bild.
Börjar bli dax för en spolning av lådan.
Tack På Förhand.
Det är ju sant att VOLVO inte rekommenderar regelbundna oljebyten i sina automatlådor för privatpersoner.
Fast det är nog olika vad deras verkstäder rekommenderar om man frågar. När jag frågade Rejmes i Örebro (VOLVO-verkstad) fick jag rådet att göra regelbundna byten för det är bra för lådan.

Och ut min egen synpunkt sett är det alldeles självklart att byta oljan regelbundet.
En del förordar att man skall byta först när lådan börjar växla konstigt. Rena dumheterna tycker jag för då riskerar man ju att ha fått en bestående skada på lådan som ett oljebyte inte rättar till.

Jag tycker också att det räcker med att höra vad ett utbyte av en havererad automatlåda kostar för att förstå att man skall sköta om den så bra som man någonsin kan.

Per L

Kolla upp luftförvärmningen också[…]

VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]