Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimmi
Hej jag är lite intresserad att köpa en volvo v40 2.0t -00
Bilen är fullservad o har gått 18000 mil.Undrar om nogon vet när vid vilka mil man byter kamrem på den.Övriga tips vad man bör kolla på modellen vid köp är okså välkommna

Mvh Jimmi
Användarvisningsbild
av G-kraft
Kamremen skall vara bytt vid 12.000 mil men det varierar från bil till bil, men v40 som du har tittat på ska ha bytt kamrem vid det antal mil jag skrev ovan....samt kan inte mycket om just den karossen om vad du bör kolla specifikt,....kolla noga igenom alla service papper, samt service boken och skicket på inredningen...

hör med vägverket om ägaren inte har alla besiktnings pappren...samt du kan genomföra ett M-test ca 1700:- , värd vart enda krona...på så sätt får du reda på om det är något skadligt på bilen eller nåt som bör bytas..m.m...
av Kojje
Kamrem skall vara bytt på 11.000 mil på din årsmodell.
Skiljer något mellan dom olika årsmodellerna.
av Hocki
Enligt volvo så är bytes intervallen på min 2.0T-01 16000mil dom sa att dom har höjt miltalet från 12-16
Användarvisningsbild
av G-kraft
Hocki skrev:Enligt volvo så är bytes intervallen på min 2.0T-01 16000mil dom sa att dom har höjt miltalet från 12-16
De kanske har tillverkat remmen så att den är mer slitstark på 01 än 00 , 'är det då facelift kom !? skiljer bara 1 år mellan....
av Kojje
G-kraft skrev:
Hocki skrev:Enligt volvo så är bytes intervallen på min 2.0T-01 16000mil dom sa att dom har höjt miltalet från 12-16
De kanske har tillverkat remmen så att den är mer slitstark på 01 än 00 , 'är det då facelift kom !? skiljer bara 1 år mellan....

Faceliften eller Fas2 kom -01 ja det roliga är att motorn skiljer på turobilarna från 98-99 och sedan en annan motor på -00 för sedan bli en annan igen på -01 och framåt bästa och hållbaraste motorn vid hård trimning är den motorn från -00 som har tjockare gods och större kylkanaler.
av bsba
Har fått flera bud om kamremsbytet på min S40 T4 -01 (fas 2) allt från 9000 till 15000 mil, tom Volvo svävar på målet. Man vill ju vara säker så jag prövar att lägga ut frågan här också.
Hur är det f.ö. med de andra drivremmarna?
av Kojje
bsba skrev:Har fått flera bud om kamremsbytet på min S40 T4 -01 (fas 2) allt från 9000 till 15000 mil, tom Volvo svävar på målet. Man vill ju vara säker så jag prövar att lägga ut frågan här också.
Hur är det f.ö. med de andra drivremmarna?
PÅ årsmodell -01 skall den bytas vid 15.000 mil och ja jag är säker :wink:
av PJ
G-kraft skrev:Kamremen skall vara bytt vid 12.000 mil men det varierar från bil till bil, men v40 som du har tittat på ska ha bytt kamrem vid det antal mil jag skrev ovan....samt kan inte mycket om just den karossen om vad du bör kolla specifikt,....kolla noga igenom alla service papper, samt service boken och skicket på inredningen...

hör med vägverket om ägaren inte har alla besiktnings pappren...samt du kan genomföra ett M-test ca 1700:- , värd vart enda krona...på så sätt får du reda på om det är något skadligt på bilen eller nåt som bör bytas..m.m...
Är det något specielt man bör kolla på med inredningen eller är det bara skicket i största allmänhet ?

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]