Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om man byter hjul från tex 16 tum till 20 tum och rullomkretsen ökar ordentligt,då visar väl
kmmätare och hastighetsmätare fel värden?

Kan man då "kalibrera"om mätaren för att få rätt värden?
Severin skrev:Då kan man ju tycka att du har problem med att det tar i eftersom du har ökat storleken, får man fråga varför du inte har rätt dimension på däcket?
Säger han med nittontummare på sin V70. :)
Det tar inte i,jag har inte ökat storleken!
Jag "fiskar"litet om vad som kan påverka mätarna.
Alltså,kan man kalibrera mätarna på nåt vis så skulle det väl gå
att kalibrera åt båda håll sas.

Dvs kmmätaren visar för lite resp för mkt.
erc skrev:
Severin skrev:Då kan man ju tycka att du har problem med att det tar i eftersom du har ökat storleken, får man fråga varför du inte har rätt dimension på däcket?
Säger han med nittontummare på sin V70. :)
Hjulstorleken säger ju inget om rullomkretsen... t.ex mina 18" har mindre än 1 procent avvikelse jämfört med originalhjulen på bilen. Skillnaden mellan nytt och slitet är förmodligen lika stort eller större...

/Thomas
dubbeltank skrev:Det tar inte i,jag har inte ökat storleken!
.
Om mätarna visar fel så har du fel rullomkrets vilket betyder att du har ökat/minskat strl på hjulet i jämförelse med originalhöjden.

Har du ex 205/65-16 så är det ultimata att slänga på 215/30-20 för då får du 0.7% höjdstrl och 0.7% rullomkrets skillnad

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]