I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av mog1
Hej, Jag har nyligen införskaffat mig min första volvo, En 944 LTT -95 som jag är sugen på att skruva isär :)

Det jag vill få ut av detta är väl ungefär 280-300 hk inte mer än så. Hur mycket jag tänker lägga är ingen ide att räkna på då det aldrig blir som man vill detta kommer bli ett längre projekt så massa pengar kommer inte läggas ut på en vecka :) Som bilen är nu är det bränsle och tändning chipp i den och uppställt laddtryck till ca 0,8 bar, Sachs kopplingen och lamellen är på väg hem och ska snart in :)

Jag har suttit och kollat runt väldigt mycket på olika forum om hur folk trimmat osv osv men det blir lite stökigt när all info är på 100 olika ställen så nu hade jag tänkt att sammanfatta lite mer.

Där av behöver jag lite hjälp eftersom jag är relativt ny inom volvo överhuvud taget.
Det jag har kommit fram till genom olika forum och sidor är väl detta, sen finns det mer saker att fundera över nedan.

531 topp
alu intercooler
öka laddtrycket till ~ 1 bar
Bosch -968 spridare
M90 låda
sachs 712 m. 6 puckad sinter lamell
Ställbart BTR

Det jag fortfarande är osäker på är turbo, 19t känns lite overkill för mig, vilken kam bör jag satsa på?, hur bygger jag om lmm så den får rätt mängd luft tillsammans med rätt mängd bränsle?, Behövs en 3" downpipe?, kikat lite på olika diffar och en slunga känns inte som min grej, så kikat lite på aussie locker, någon som har någon egen erfaranhet av det? Bussningar osv? vad rekomenderar ni att jag byter?
JAg sticker ut hakan och säge att du kan behålla toppen du har om du inte vill ha mer effekt än så eftersom en 530 ger ett roligare register, även om en 531 ger mer på toppen, men det är ju en smaksak. Jag hade nog bytt kam istället.
Lmm-huset byts till ett större 960 / 16V brukar användas, samma hus ska väl sitta på saab 9000 också tror jag, kan va värt att kolla upp. Man flyttar bara över elen till det. Sen finns det väl nån firma som gör nya med, sett annons på blocket.
19T är inte så mycket overkill egentligen, ska du ha 28hk så är ett 16T lite litet så det ska väl va ett 18T då, men skillnaden mellan 18 och 19T är inte milsvis direkt.
3" downpipe är inte alls fel, sen ska man ha 2,5" resten för vettigaste registret.
Ska du köpa en ställbar btr så se till att köpa en bra och inge billigt kina-kraffs. Det är en viktig komponent som bestämmer om det ska gå bra eller bli hål i kolvarna. Hade hellre köpt en vanlig av den typen som du har nu, fast med 3,8 bars tryck istället.
Locker funkar vettigt, kanske inte den bästa klösningen, men en väl beprövad lösning. En riktig diff som fördelar på olika sätt beroende på fäste är ju det bästa, men en sån är avsevärt dyrare med. Sen beror det ju på vad bilen ska användas till med. För dem flesta busbilsbehov så är ju en locker egentligen det vettigaste alternativet.
Marlboroman skrev:JAg sticker ut hakan och säge att du kan behålla toppen du har om du inte vill ha mer effekt än så eftersom en 530 ger ett roligare register, även om en 531 ger mer på toppen, men det är ju en smaksak. Jag hade nog bytt kam istället.
Lmm-huset byts till ett större 960 / 16V brukar användas, samma hus ska väl sitta på saab 9000 också tror jag, kan va värt att kolla upp. Man flyttar bara över elen till det. Sen finns det väl nån firma som gör nya med, sett annons på blocket.
19T är inte så mycket overkill egentligen, ska du ha 28hk så är ett 16T lite litet så det ska väl va ett 18T då, men skillnaden mellan 18 och 19T är inte milsvis direkt.
3" downpipe är inte alls fel, sen ska man ha 2,5" resten för vettigaste registret.
Ska du köpa en ställbar btr så se till att köpa en bra och inge billigt kina-kraffs. Det är en viktig komponent som bestämmer om det ska gå bra eller bli hål i kolvarna. Hade hellre köpt en vanlig av den typen som du har nu, fast med 3,8 bars tryck istället.
Locker funkar vettigt, kanske inte den bästa klösningen, men en väl beprövad lösning. En riktig diff som fördelar på olika sätt beroende på fäste är ju det bästa, men en sån är avsevärt dyrare med. Sen beror det ju på vad bilen ska användas till med. För dem flesta busbilsbehov så är ju en locker egentligen det vettigaste alternativet.
Tack för ett seriöst svar först och främst!.
Det där med toppen låter ju "toppen" :lol: Blir nog att köra på 530 då, funderade på kammen där som jag skriv i tidigare inlägg så är jag ju väldigt novis på volvo så kan inte alla betäkningar och hur dom beter sig i bilen, Vilken kam fungerar hur? och vilken kam skulle du rekomendera i en bil med 280 hk? :) 960lmm passar alltså fint ihop med 968 spridarna? Ja btr har jag luskat lite på när man kikat lite på olika sidor så finns det ju 300000 olika modeller att välja på, linjär, progressiv? vad ska jag välja bland alla dessa hemligheter och vad betyder betäckningarna? Det jag läst om locker är att det ska vara ett oljud från dem hela tiden.. bilen ska gå lite till vardags och vill inte att det ska vara pain in the ass hela tiden med oljud när man inte åker brett..
Kammar finns en hel del att vlja på, visst funkar den du har, men det finns ju roligare alternativ. VX / VX3 eller bara V om man nu ska hålla sig till originalprofilter, sen finns det vettigare turbokammar att tillgå från eftermarknaden (kg2t eller v16 för att ta ett par) samt att man kan titta på mildare sugmotorkammar. VX eller VX3 är ju det vanligaste valet då dem är hyffsat enkla att få tag i och inte för blodigt dyra heller.

Ja, en sån passar med 968orna om du kör med 3,8 bars grundtryck i bränslesystemet. Vad det gäller btr så är du intresserad av en linjär. Progressiva är nåt man använder när man turbokonverterar isbilen eller liknande projekt.
Linjär = höjer trycket i takt med insugstrycket
Progresseiv = höjer trycket förart än vad trycket i insuget ökar.

Ja, locker kan ju låta lite, men så är det ju i princip svetsdiff med fast inte alltid. Men sak man ha ebn riktig diff som är tyst så vart det avsevärt dyrare, så då får man bestämma vad som är viktigast.
Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]