Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turbo_virus
#384962
Hej!!

Som det står ovan har jag ett problem!
Jag ska ta mig en titt på det under dagen vad det är som läcker. Det kommer från baksidan av blocket under turbon, det jag tänkte kolla med er om ni har några tips på vanliga förekommande läckor dvs. slangar, kopplingar. mm. som jag ska titta på!
Det läcker några droppar efter jag har kört, ca 2 droppar på 12 tim det ser inte ut som mycket mer. men har jag inte kört med bilen på någon dag finns det inga oljedroppar under bilen. ( Märkte det för att jag har inte använt på hela helgen, det blåste snö under bilen på lördagen när det snöade, tog bilen först igår igen, och då var det inga droppar där. Och nej...det snöade inte eller blåste på måndagen, det var fint väder och sol.

Tack på förhand

//Janne
av Turbo_virus
#385158
Va på en GDS-hall där jag kunde lyfta upp bilen!
Det var svårt att se varifrån det kom, men jag torkade rent så gott det gick. men det kommer någonstans från turbon.
kollade dom vanliga *turboras symptomen* blårök från avgaserna, olja i tryckröret. Men utan resultat :D
Men däremot kollade jag oljan som förra ägaren lät byta på en firma och såg att det va lite över MAX, läste någonstans att om det är för mycket olja i motorn kan turbon trycka ur sig det...vart brukar den kunna göra det??

//Janne
av fraazze
#385389
På min v40 som jag hade så var det packningen på returröret ner till sumpen. inte helt ovanligt att dem behöver bytas.
av Turbo_virus
#385509
Nu har jag varit hos en kompis där jag hade mera verktyg och kunde kolla lite närmare på saken!!
Det var visst turboras :evil:
Nu är det bara att ta reda på vad det är för turbo i min bil, om någon vet så du väl säga till!

Volvo c70 99 2,0


//Janne
av Turbo_virus
#385537
Ringde till volvo och dom ville ha ca 11000k för turbobyte, då passade jag på att fråga efter artnr på min turbo!
Letade på lagabasen, hittade en turbo med mitt artnr. för 3625k som satt på en s80.
Kollade upp vad jobbet för bytet skulle kosta på en mekonomen verkstad,och det skulle gå på ca 3000. kom ner till nästan halva priset.

//Janne
av Turbo_virus
#385548
Grammse skrev:var turbon glapp eller saknade vingar? :wink:
Vet inte...kom inte åt skruven som sitter vid turbon/insugsröret för att komma åt impellern. men tog loss tryckröret vid turbon,det var då vi såg att det var olja i turbon.
Det rinner även olja efter impellern, slang klämman som håller insugsslangen.
av Turbo_virus
#385554
Phantom skrev:Bara för att du har olja i turbon innebär inte alltid att du har en rasad turbo. Kolla noga innan du köper en ny och byter.
Visst kan det vara så!! men när det kommer olja vid impellern så är det inget gott täcken.
Har du några tips på vad det annars kunde vara!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw