Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoDge
Upptäckte igår när jag tvättade bilen en massa "stenskott" i bakre kofångaren nertill (jag har hellackad kofångare dvs en V70 Business Plus Plus). Jag trodde den skulle klara sig bättre än ett år. Någon annan som har upplevt samma sak? Det lär ju inte hjälpa att fylla i med lackstift för det lär ju blir fler :( . Någon som tror volvo står för en omlackering?
av Teemu
Volvo lär nog inte stå för omlack. Det är ju trots allt inte dom som sagt att du skall köra på grusig väg. Är det på sidorna så skulle jag skaffa stänkskydden både fram och bak om du inte redan har.
Användarvisningsbild
av Jensen
Varför tycker du att Volvo skall stå för en lackering???
Användarvisningsbild
av Loner
Har du stänkskydd bak då?
Annars är det ganska självklart att dessa stenskot kommer, än värre blir det med tiden, då du får upp massa metallstänk från vägen så du får rostfläckar i plasten..

Så det gäller att hålla efter med både stänkskydd och lackförsegling..

/L
av RoDge
Tror inte Volvo ska stå för det. Men man borde informera om att lacken är "känslig" utan tex stänkskydd. Stänkskydd ser ju inte så snyggt ut. Får väl anlita min lackerar kontakt om det visar sig att det blir för mkt :(
av Teemu
tycker själv att stänksskydden inte stör, men där är ju smaken olika. Du kan ju också lacka stänkskydden för att dom skall flyta in ännu bättre.
Användarvisningsbild
av Jensen
Det är inget fel på lacken, det är helt enkelt ett känsligt ställe.
Om du inte vill ha stänkskydden så får du väl kanske räkna med att lacka en gång om året då du kör på den typen av väg där du råkar ut för detta.
av RoDge
Kollade på grannens stänkskydd. Verkar lite mjuka för att kunna lackas eller?
av boeder
RoDge skrev:Upptäckte igår när jag tvättade bilen en massa "stenskott" i bakre kofångaren nertill (jag har hellackad kofångare dvs en V70 Business Plus Plus). Jag trodde den skulle klara sig bättre än ett år. Någon annan som har upplevt samma sak? Det lär ju inte hjälpa att fylla i med lackstift för det lär ju blir fler :( . Någon som tror volvo står för en omlackering?
Mkt tråkigt, anade nästa att det skulle bli så, därför köpte jag en Kinetec med Xenon-ljus och svarta trösklar, visserligen inte lika snyggt men kanske ett bra beslut om några år. Se min bil under mapp Garaget. Jag tkt. skillnaden mellan kintec & momentum var för liten för 15000 kr. Automtisk avbländbar backspegel, elstol, regnsensor, nerlackad, xenonljus är tok för dyrt.
Användarvisningsbild
av Jensen
Vad kostar det att bara få bilen nedlackad???
Man får ju rätt mycket för 15000:-
Tänk dig den som vill t.ex ha elstol o xenonljus, kostar ju nästan 15000kr,
här får du det + lite till för samma pris.
Totalkostnaden på dessa options ligger ju på ca25000 ,och då har jag räknat med att nedlackningen skulle kosta ca 7-8000kr.
Ett vettigt paketpris.

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]