- tis 02 mar 2010, 22:20
#384916
Hejsan!
Då var man här igen med sina frågor, kanske som i en sista chans att få pressa ut ett par extra mil ur sin kära BiFuel V70 från 98.
Mitt problem består i att växellådan verkar ha hängt sig i ett vinterläge. Den lilla oranga lågväxel pilen i instrumentpanelen blinkar, samt så blinkar W knappen bredvid växelspaken. Efter noggrant letande i jagrullar-forumet så har jag kommit fram till att växellådan har gått in i ett såkallad "Limp-home" läge, bilens sätt att berätta för sin ignoranta förare att åka in till närmaste volvoverkstad.
Det hela började med att jag i en alltför glad framfart åkte genom en pöl av tövatten. Några meter efter genomfart av nämnd pöl så bestämde sig växellådan att detta limp-home läge var optimalt för mig.
Det första jag känner är att det är någon form av kabelkontakt som lossnat, eller drabbats av krypström genom att den blivigt blöt. Det andra jag täntke är att det kanske finns någon form av givare i höljte på växellådan som drababts av dito. Det tredje jag täntke på att det kanske är en databox som blivigt nerblött, men ajg har avfärdat detta då det är knappast troligt att det sitter en databox så oskyddat.
SÅ mina frågor äro:
Vilka givare och dess relativa plats runt växellådan är de mest troliga att ha drababts av problem.
Finns det någon "tjyvreset" knep som man kan använda sig av. T.e.x starta och stäng av motorn 5 ggr i rad. Eller kanske att ta av minuspolen på batteriet i ett par minuter.
Detta har jag redan prövat med:
Svurit på bilen.
Svurit åt mig.
Tala snällt till bilen.
Frågat om lov hemmifrån.
Låtit den stå i ett värmegarage i 2 dagar för att förhoppningvis torka ut diverse givare och kabelkontakter.
Då jag redan står med blåstället på och med verktygen i hand så tackar jag vänligast för alla svar på förhand.
MVH:
/Sami
Då var man här igen med sina frågor, kanske som i en sista chans att få pressa ut ett par extra mil ur sin kära BiFuel V70 från 98.
Mitt problem består i att växellådan verkar ha hängt sig i ett vinterläge. Den lilla oranga lågväxel pilen i instrumentpanelen blinkar, samt så blinkar W knappen bredvid växelspaken. Efter noggrant letande i jagrullar-forumet så har jag kommit fram till att växellådan har gått in i ett såkallad "Limp-home" läge, bilens sätt att berätta för sin ignoranta förare att åka in till närmaste volvoverkstad.
Det hela började med att jag i en alltför glad framfart åkte genom en pöl av tövatten. Några meter efter genomfart av nämnd pöl så bestämde sig växellådan att detta limp-home läge var optimalt för mig.
Det första jag känner är att det är någon form av kabelkontakt som lossnat, eller drabbats av krypström genom att den blivigt blöt. Det andra jag täntke är att det kanske finns någon form av givare i höljte på växellådan som drababts av dito. Det tredje jag täntke på att det kanske är en databox som blivigt nerblött, men ajg har avfärdat detta då det är knappast troligt att det sitter en databox så oskyddat.
SÅ mina frågor äro:
Vilka givare och dess relativa plats runt växellådan är de mest troliga att ha drababts av problem.
Finns det någon "tjyvreset" knep som man kan använda sig av. T.e.x starta och stäng av motorn 5 ggr i rad. Eller kanske att ta av minuspolen på batteriet i ett par minuter.
Detta har jag redan prövat med:
Svurit på bilen.
Svurit åt mig.
Tala snällt till bilen.
Frågat om lov hemmifrån.
Låtit den stå i ett värmegarage i 2 dagar för att förhoppningvis torka ut diverse givare och kabelkontakter.
Då jag redan står med blåstället på och med verktygen i hand så tackar jag vänligast för alla svar på förhand.
MVH:
/Sami