Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Redlös
volvoglt850 skrev:Frågan kvarstår: Vad kostar en ny/beg växellåda till volvo 850 glt -93?
Du kanske ska konstatera att lådan verkligen är trasig? Tyckte du fick en del svar i ärendet i din andra tråd. 6-10000 är ett av mig uppskattat pris på byte av KOPPLINGSSATS på verkstad, har inget med lådan i sig att göra.
av volvoglt850
ok men det ända som jag kan säga i säkerhet är att kopplingen är slut växellådan vet jag ej bara för att jag inte få i nån växel har ju med kopplingen att göra så det kan va så att det bara är kopplingen som behövs bytas:)
Användarvisningsbild
av erikn
Får du i växlarna om motorn är avstängd? Putta lite fram och tillbaka samtidigt som någon provar att lägga i en växel.
av volvoglt850
det går att få växlarna när motorn är avstängd men när man startar den och försöker så går det inte:/
av volvoglt850
jag märkte sist när jag startade bilen att när man lägger i växel först när motorn är avstängd och trycker ner bromsen (bilen driver lätt framåt fast att man trycker ner kopplingen helt pga att kopplingen är slut) så orkar startmotorn starta bilen och den tuggar. men när man släpper på bromsen så den få driva framåt så startar den. varför är det så? kan nån förklara vrf den inte startar när jag håller nere bromsen?
av volvoglt850
ok för innan problemet fanns så tog kopplingen långt ner så det verkar ju så att kopplingen var fräsch innan, annars så hade den väll tagit långt upp om den hade varit slut?
Användarvisningsbild
av erikn
Jag tror inte att din växellåda är trasig. Man kan med känsla köra utan koppling, men jag tar inte på mig ansvar om du har sönder något. Det gäller att varva lagom så att man kan smyga i växlarna vid rätt varvtal. Då märker du garanterat om växellådan är paj.
av volvoglt850
ok det har jag inte testat. angående kopplingen märker man om kopplingen är bra eller slut när man släpper upp? när man trycker ner kopplingen längst ner och släpper upp den så är det ett kort spann mellan när kopplingen är i och när man har lagt ur den. det måste väll tyda på att kopplingen tar fort och inte har ett långt dragläge som om kopplingen skulle vara slut. då skulle den väll slira om man inte släppte upp pedalen långt upp innan kopplingen tog?
Köra EX90 med släp

Jag körde ett ordentligt stort släp med […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]