Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 854GLTTurbo
Har bytt startmotor utan resultat. Den beter sig likadant.

Ibland startar den och ibland startar den inte alls, men om man vrider om tändningen och samtidigt och växlar till trean och friläge, håller på sädär ett tag så kan det hända att den startar, annars så brukar det hjälpa att knuffa på den ett par centimeter med växeln i och sen testa och starta den.
Känns som om att startmotorn inte orkar driva runt motor pga något. Någon som vet eller haft liknande problem? (H)
Senast redigerad av 1 854GLTTurbo, redigerad totalt 0 gånger.
av 854GLTTurbo
Har kollat över kabeln från batteriet och från generatorn och det verkar vara bra kontakt, har även skrapat på kontaktytorna lite. Återstår kabeln till tändningen. Men kan det vara så att kablarna kan vara ngt utbrända kanske eller att ngt gör att motorn inte snurrar lika lätt?
Senast redigerad av 1 854GLTTurbo, redigerad totalt 0 gånger.
av jocketwp
Jag har exakt samma problem. Hittils har jag alltid fått igång den men det är svårt att lita fullt ut på att den kommer starta.

Om någon kommer på vad detta beror på vore jag otroligt glad. Då har jag i alla fall betat av en punkt på listan över fel på bilen. Det är ju väldigt konstigt att det hjälper att putta bilen lite med växeln i men jag har det precis likadant. Kan det vara någon lägesgivare som hamnar fel eller så?
av 854GLTTurbo
Har kanske löst det nu!!.
Kopplade förbi startmotorn med ett par startkablar och den fungerade bra, men svårt att kunna avgöra då om det var det som var felet för att väl när den startar så brukar den starta utan problem samma stund.
Så..
Jag skruvade loss minus från batteriet som går till karossen (bakom batteriet) skrapde och rengjorde, sen så gick bulten av pga rost när jag skulle skruva fast den igen, men hittade ett till likadant hål brevid som håller ihop bromsröret, så jag skruvade fast kabeln där istället. Sen plockade jag loss startmotorn och snurrade kanske ett halvt varv på svänghjulet med en skruvmejsel, men det kändes som om att den blev svårare att snurra på ibland, men den kanske skall vara så.
Iaf så har den startat alla ggr sen det i en vecka nu och det verkar som om att problemet var jordkabeln bakom batteriet.
Kör med ett 65amperes batteri ljust nu, men om problemet uppstår igen skall jag testa ett starkare batteri.
Tack för alla tips!.
av 854GLTTurbo
Glömt och uppdatera här. Köpte ny jordkabel till batteriet på Biltema sen var problemet ur världen.
Tillfällig lösning är att dra en startkabel från batteriets minuspol till startmotorns minuspol, det är enkelt att komma åt.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]