Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 232Divers
hej! jag har en 855 glt 95:as med aut. låda som förbrukar extremt mycket soppa. någon som kanske har nån förslag till vad detta kan bero på?
Användarvisningsbild
av G-kraft
232Divers skrev:hej! jag har en 855 glt 95:as med aut. låda som förbrukar extremt mycket soppa. någon som kanske har nån förslag till vad detta kan bero på?
Kanske behöver byta till manuel,,,,skämt o sido...men har den inte gjort det förr !? samt du har en GLT de brukar dricka mycket soppa väl,,,kanske en ny mjukvara till bilen..
Användarvisningsbild
av calle_g
Du får vara lite mera bestämd på din förbrukning än att bara skriva extremt. Om extremt betyder 3liter/mil då håller jag med dig men om du menar 1,5liter/mil i stadskörning med blyfot då är det inte orimligt.
Användarvisningsbild
av 232Divers
den tar kring 1,75 - 1.8 stadskörning.. och jag kör riktigt lugnt. (har barn i bilen) kan det bero på termostaten eller finns det andra faktorer???
av bytoken
232Divers skrev:den tar kring 1,75 - 1.8 stadskörning.. och jag kör riktigt lugnt. (har barn i bilen) kan det bero på termostaten eller finns det andra faktorer???
Det är inte extremt mycket, bara lite för mycket. Kan vara termostaten om tempen inte blir normal, hur högt stiger tempmätare? Bytt luftfilter? Kollat om det finns några felkoder?
Användarvisningsbild
av calle_g
Har ganska liten erfarenhet av automatbilar men de siffror du anger låter höga får jag hålla med om. Iofs så har en kusin till mig en 960 3.0 -96 som vintertid kan dra faktiskt 2l/mil vid kortkörning i stan men tungt lastad på landsväg (vintersemester i Idre) nöjer den sig med 0,85l/mil. Hur ligger din förbrukning på landsväg, drar den långt över litern då? I annat fall får jag hålla med tidigare insändare, kolla tempen/termostaten, luftfilter, tändstift o.s.v. Det positiva är att du troligen inte har någon påliggande broms eller taskigt hjullager för det påverkar förbrukningen mer på landsväg än i stan.
Användarvisningsbild
av 232Divers
Hej igen!
jag har bara hunnit ha bilen i en vecka. så att jag har bara hunnit köra i stan.. får väl se vad den tar landsväg. ska prova byta termostaten o filter till veckan... får väl återkomma om det blir skillnad..

tack för alla tips!!
av Rikhard
köpte en v70 glt för två månader sen, och reagerade precis som du men efter en månad ungefär så började det sjunka. Ändrad körstil efter inkörning, körde oxå lungt då jag har barn i bilen, nu skulle jag säga att jag ligger på drygt litern
av Perra N
Stadskörning med korta körsträckor, då blir det ofta hög förbrukning.
Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]