Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lesjö
Har en v70 -05 SAE 0W-30 ACEA A5/B5 och byttes 3000 mil el. ett år.
Numera är jag högskattebetalare d. v. s. pensionär och kör plötsligt bara 750 mil/år.
Kör numera aldrig några kortsträckor knappast.
Då blir frågan:
1. Måste jag absolut köra med SAE 0W-30 ACEA A5/B5 och byta varje år när jag kör enbart 750 mil?
2. Kan jag kanske köra 2 eller kanske t. o. m. 3 år? Vilka problem kan det uppstå?
3. Har SAE 0W-30 ACEA A3/B3/B4- oljan några negativa oljor i övrigt vid nyare motorer eftersom motorer från tidigare motorer med ACEA A3/B3/B4- oljan och angett 2000 mil/ år tidigare?
4. Kan jag köra med SAE 0W-30 ACEA A3/B3/B4 och kanske byta 2 år? Kanske t. o. m. 3 år?

Jag är medveten om att jag provocerar.
Användarvisningsbild
av lars2172
Hej . oljan till din bil måste uppfylla kraven som en 0w-30 acea A5/B5 olja har så länge oljan uppfyller kraven så kan du köra med dom oljorna som har dom kraven. Jag annser att om du inte uppfyller den angivna körsträckan som i fallet är 3000 mil rekommenderar jag olje byte varje år . Du ska inte köra 2 till 3 år på samma olja .
Täta oljebyten är det bästa en hemmamekaniker kan ge en motor eftersom begagnad olja blir utspädd och förorenad med tiden vilket medför att motorn slits ut i förtid .mvh/lars
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du ska använda en olja som uppfyller kraven som står i instruktionsboken. Du skall byta varje år. En dyr olja som Castrol Edge är inte alltid bättre än en billigare. Jag har använt många olika olja i både trimmade och otrimmade bilar och har aldrig haft problem med oljetörst eller mororproblem. Körde 11000 på biltemaolja. Gjorde sedan en motoruppgradering med nya kolvar mm och de gamla så mkt bra ut. Normalt med sot(koks mm så biltemaoljan är helt ok.
av Lesjö
Jag vet mycket väl vad som skrivs för att garantier skall gälla. Jag kan inte förstå att en bil som står stilla kan förorenar en olja. Utspädning som sker vid kallstart kan för min del vara ringa.
Användarvisningsbild
av CarMan
Du ska byta olja varja år & dus ska köra på RÄTT olja. det finns ingan här inne som kan veta att nått annat funkar 100% bra, sett på längre tid.
Sen så rynker ju alla garantier om du inte följer anvisningarna. men det är ju rekomendationer, du får ingan bötar om du gör på annat sätt! det är din bil du gör hur du vill.

själv skulle ja aldrig hitta på egna saker när det gäller bilen olja! (har du inte råd så kör dig en billigare bil)
av Nithin
Lite med olja som det är med däck trots att många säger annat.
Det slits först när det är på el. i bilen.

Du får friktionsvärme och åldrande i däcken och detsamma med oljan.
Dessutom är klimatet lite annorlunda i jämförelse med en ren lagerföring på hylla.
Oxidationen av olja påbörjas så fort den kommer i kontakt med luft.
Och kontaktytan blir större i en motor än vad den är i en liten flaska.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
När oljan står i tråget på bilen drar den åt sig vatten/kondens samt att detta även sker vid kallstart. Därför ska man byta varje år. Du kan kolla på http://www.sdcc.se finns en olja som heter BP visco7000 en 0w40 olja som uppfyller kraven för din bil. Har använt den i min V70D5 i 5000 mil nu (med byte enl intervall).
av Lesjö
Den intressanta diskussionen är om oljan blir förstörd om motorn står stilla.
Vattnet som blandas i oljan förångas när motorn blir varm tillräckligt länge.
Oxidationen bör bli måttlig eftersom inuti motorn bör syret påverka relativt liten yta när motorn står still. När motorn vispar runt påverkas oljan ordentligt av syret kan tänkas. Jag misstänker att många biltillverkare driver sin tes för att friskriva sitt garantiansvar. Denna garanti är väldigt lätt att hänvisa till mil och tid.
av Nithin
Lesjö skrev:. Jag misstänker att många biltillverkare driver sin tes för att friskriva sitt garantiansvar. Denna garanti är väldigt lätt att hänvisa till mil och tid.
Kort och gott, till folk som missköter sin bil av ren och skär snålhet.

Och sköter du inte dina oljebyten så blir det med säkerhet trassel vid eventuella försäkringsärenden.

Gör hur du vill, det är din bil.

Och är du säker och misstänksam så kanske du istället ska köra på din linje.
Men rådfråga med HSB först.
Hon kanske har någon synpunkt på ditt agerande?
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]