Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Inte så konstigt om det påverkar tracks?

En felaktig givare gör felkod på ABS. ABS systemet slås av då det inte kan mäta korrekt på hela bilen. Oavsett om felet är fram eller bak alltså. TRACKS... är baserat på just ABS systemets funktion, är inte ABS systemet igång så får du heller ingen TRACKS.
kortfattat fungerar tracks så att abs systemet används till att styra främre bromsoken för att tvinga differentialen i växellådan att balansera ut vridmomentet jämt på bägge sidor. När bägge sidor driver så får du minimalt hjulspinn, en *antispinn*. På senare modeller är det även kopplat till motorns styrdon som sänker effekten samtidigt som tracks jobbar.
*pettson* skrev:Inte så konstigt om det påverkar tracks?

En felaktig givare gör felkod på ABS. ABS systemet slås av då det inte kan mäta korrekt på hela bilen. Oavsett om felet är fram eller bak alltså. TRACKS... är baserat på just ABS systemets funktion, är inte ABS systemet igång så får du heller ingen TRACKS.
kortfattat fungerar tracks så att abs systemet används till att styra främre bromsoken för att tvinga differentialen i växellådan att balansera ut vridmomentet jämt på bägge sidor. När bägge sidor driver så får du minimalt hjulspinn, en *antispinn*. På senare modeller är det även kopplat till motorns styrdon som sänker effekten samtidigt som tracks jobbar.
Jo så e re och har just monterat en ny styrenhet :D och det ser likadant ut ABS-enheten morrar och diverse lampor påkallar min uppmärksamhet, så nu lutar det åt en givare liksförbaskat :roll:
Jag börjar få slut på idéer.. Jag har lött ABS-boxen, mätt den, och den verkar okej (jag är inte helt 100%).. Mätte resistansen på samtliga givare och de var okej (det betyder iofs inte att fungerar mot tandhjul) en AC-mätning kan ju behövas oxå. Mina symptomer är: Ständigt lysande ABS- och TRACSlampa, ingen ABS eller TRACS, samt ibland dippande hastighetsmätare...

Förresten, är det nån som vet hur kvalitén är på ABS-sensorerna på Biltema? 299:- styck för främre, värt att prova eller slänga på ett par hundra per styck till och få bättre? S70/V70-givarna borde vara samma till C70 eller hur? =)
MrPetterssonC70 skrev:Jag börjar få slut på idéer.. Jag har lött ABS-boxen, mätt den, och den verkar okej (jag är inte helt 100%).. Mätte resistansen på samtliga givare och de var okej (det betyder iofs inte att fungerar mot tandhjul) en AC-mätning kan ju behövas oxå. Mina symptomer är: Ständigt lysande ABS- och TRACSlampa, ingen ABS eller TRACS, samt ibland dippande hastighetsmätare...

Förresten, är det nån som vet hur kvalitén är på ABS-sensorerna på Biltema? 299:- styck för främre, värt att prova eller slänga på ett par hundra per styck till och få bättre? S70/V70-givarna borde vara samma till C70 eller hur? =)
Svar kommer strax. Skall testa har inhandlat nya givare på biltema får se om de passar (är inte helt hundra på det även om det står att dessa skall passa till 97-00) jag har en 99T och jo det skall inte vara någon skillnad på v,c eller s70 skall ner o kolla nu om jag orkar har sovit 4 timmar på 2 dygn och skall upp o jobba 04:45 ??:-/
Tar en bira först 8)
En bira senare... Nu har jag iaf konstaterat att biltemas givare är av den tidigare modellen dvs fram till 98 fuck att man alltid skall hoppas på att det är rätt grejer fast innerst inne vet att det nog är fel (må djävulen ta biltema som inte har bättre koll) :-(O) det har däremot Mekonomen där är det minsann rätt :P men betydligt dyrare :evil:
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
oldtimersmc skrev:
MrPetterssonC70 skrev:Jag börjar få slut på idéer.. Jag har lött ABS-boxen, mätt den, och den verkar okej (jag är inte helt 100%).. Mätte resistansen på samtliga givare och de var okej (det betyder iofs inte att fungerar mot tandhjul) en AC-mätning kan ju behövas oxå. Mina symptomer är: Ständigt lysande ABS- och TRACSlampa, ingen ABS eller TRACS, samt ibland dippande hastighetsmätare...

Svar kommer strax. Skall testa har inhandlat nya givare på biltema får se om de passar (är inte helt hundra på det även om det står att dessa skall passa till 97-00 jag har en 99T och jo det skall inte vara någon skillnad på v,c eller s70 skall ner o kolla nu om jag orkar har sovit 4 timmar på 2 dygn och skall upp o jobba 04:45 ??:-/
Tar en bira först 8)
Ok kanon fan! Hör av dig när du har testat om de passar, och funkar (!) haha =) Och den där biran lät inte helt fel.. :P
Ja detta var inte lätt ?:-/ allt verkar funka samma resistans på alla givarna och pullsgivarna verkar vara ok (skall kolla en gång till) har läst någonstans att tändlåset kan vara boven men det verkar långsökt.Ny styrbox
Skitproblem skall besikta nu så det är inte läge att det strular har behov av 2 bilar så det är inte bara att palla upp och och testa på alla möjliga sätt :evil:
Fast det är ju en utmaning och delad glädje o sorg är ju en av livets kryddor...

VARNING :!: :!: :!:

Biltemas ABS-Givare passar INTE till en 99 och 00 :evil: :twisted: :evil:
skall sova på saken ?:-/
av *pettson*
oldtimersmc skrev:Ja detta var inte lätt ?:-/ allt verkar funka samma resistans på alla givarna och pullsgivarna verkar vara ok (skall kolla en gång till) har läst någonstans att tändlåset kan vara boven men det verkar långsökt.Ny styrbox
Skitproblem skall besikta nu så det är inte läge att det strular har behov av 2 bilar så det är inte bara att palla upp och och testa på alla möjliga sätt :evil:
Fast det är ju en utmaning och delad glädje o sorg är ju en av livets kryddor...

VARNING :!: :!: :!:

Biltemas ABS-Givare passar INTE till en 99 och 00 :evil: :twisted: :evil:
skall sova på saken ?:-/
Utveckla det där att tändningslåset är långsökt, vad grundar du det på?
Kontakten bakom tändningslåset brukar glappa upp sej förr eller senare. Det gör att du inte får en av dom 12v spänningar som ABS systemet kräver för att fungera. Då tänds lampan för att berätta att systemet inte kan starta. Det brukar lätt kunna kontrolleras genom att vicka på nyckeln. Om lampan släcks så är det kontakten.
Likaså kan defekt laddningsregulator tända ABS lampan eftersom det styrdonet stänger av sej om spänningen blir lite för hög.
Jag har inte haft några tendenser till glapp i tändlås så jag är skeptisk till detta men skall mäta upp multikontakten till ecu:n och försöka att utesluta en del saker iaf ex kabelbrott från kontakten till ecu:n och ABS-Givarna jordningen plussmatningarna mm (tanktrycksgivaren??? vad fan nu den har med saken att göra).

Återkommer problemet är att jag jobbar en hel del och tiden är knapp ??:-/

Vänligen Per
Har mätt upp alla ABS-sensorerna från ecu: till givarna, har ström från tändlås, samt från de två grova pluss-matningarna ger ström och jordningarna jordar
Laddningen ger 13.7V över Batt.

Symtomen nu då jag kör uppallad i garaget och friläge i ( med allt monterat) är att ABS-lampan lyser och el-pumpen till abs enheten slår till utan anledning typ Morrr sedan tyst en stund och sedan Morrrr oregelbundet som om jag skulle göra en inbromsning och få en låsning Fast jag står still??? :roll: (H) (S)
av *pettson*
oldtimersmc skrev:Har mätt upp alla ABS-sensorerna från ecu: till givarna, har ström från tändlås, samt från de två grova pluss-matningarna ger ström och jordningarna jordar
Laddningen ger 13.7V över Batt.

Symtomen nu då jag kör uppallad i garaget och friläge i ( med allt monterat) är att ABS-lampan lyser och el-pumpen till abs enheten slår till utan anledning typ Morrr sedan tyst en stund och sedan Morrrr oregelbundet som om jag skulle göra en inbromsning och få en låsning Fast jag står still??? :roll: (H) (S)
Ja visst är det märkligt? För du har väl en AWD så att alla hjulen snurrar samtidigt? För står ett hjul stilla oavsett vilket så tror den att det hjulet har låst eller att sensorn inte läser... Den får ju ett läsfel som heter duga..
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]