Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Auto betyder att systemet kan andvänd AC om den skulle behöva, inte att AC alltid är på !!!
av jbl
Min står alltid på auto.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja men även om ac:n är på OFF så kan du ha Auto tryckt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Auto betyder att systemet kan andvänd AC om den skulle behöva, inte att AC alltid är på !!!
Så länge det är över +4 grader så så är ACn alltid på i min -06a i alla fall. Då hoppar pumpen på och av hela tiden.

Det märkligaste är att dieslevärmare jobbar för fullt samtidigt för att få upp tempen på samma gång som ACn pumpar för fullt för att få ned tempen (första 10 minuterna av färden).

Visst resutatet blir behagligt i kupen men det känns som att köra runt med fullgas och reglera hastigheten med bromsen.
av Pebben
VolvoB20 skrev:
Pebben skrev:
VolvoB20 skrev: Nä, nu får i ge er, det var det knasigaste jag har hört.

Till att börja med så funkar ju inte jämförelsen med hemma alls. AC pumpens styrning i bilen är ju rätt dum, den kör järnet till evaporatorluften är nere i +4 grader och håller den sedan där. Sen eftervärmer värmepaketet till önskad temp.

Gör ni likadant hemma, kör ACn på järnet kyla mitt i vintern och sedan fläskar ni på alla elementen samtidigt på max för att komma upp i 22 grader. Då får ni en bra saftig räkning.

Sen att allt mekaniskt måste vara på hela tiden för att inte pajja, Pebben, hallå. Har du alltid vindrutetorkaren på hela tiden en solig sommardag, eller kör upp och ned med elfönstren hela dagarna. Att köra en kort stund ibland borde väll räcka för att hålla sakerna i trim och packboxen i kompressorn oljemättatad?

Dessutom tycker jag luften blir på tok för torr (för mig själv) om man alltid kör AC, fukt och imma har jag aldrig haft problem med på mina rutor.

Nä det håller inte, ni får komma med lite mer hållbara argument varför den ska gå hela tiden utan att pajja.

Jag är villiga att köra min AC hela tiden (inte bara vid defrost eller varmt så man behövar få ned tempen) men då får ni berätta varför det är bra/nödvändigt.
Klart att jag alltid har torkarna på :). Nä såklart inte för jag tycker det är störande.
Håller dock med dig om att det kan blir för tort, har inte ont av det själv men vet att många har ont av det. Dock är det faktiskt så att start och stopp det det som sliter mest på mekaniska konstuktioner. Ta ex. motorn. En motor som gott konstant i 20000mil är enligt mig mycket bättre än en som gått 2mil mellan varje kallstart men ändå bara gått 10000mil. Vidare kan vi ta hårddisken i en dator. Bör gå konstant också för det sliter minst på den.
Nu är det inte så att AC-pumpen pajar nödvändigtvis men den slits mindre i drift.
Är det så på Volvo att den inte stängs av på vintern vid start i autoläge verkar det ju idiotiskt. På Saab och BMW är det inte så iaf.

Min mening är att det spelar ingen roll igentligen, det är oftast inte pumpen i sig som pajar ändå.
Hårddiskar mår INTE bra av att gå nonstop, de måste spinna ned ibland för att må bra och smörja tex lagret. Ska du köra HDn hela tiden ska du köpa dyra server-diskar. Jag vet jag har en hög skurna HDs här.

Luften blir så torr att både jag och tjejen får slita ur linserna, de sitter som plåsterlappar i ögat efter mycket AC åkande. :shock:

Den stackars kompressorn hoppar ju av/på var 20 sek, det måste väl fresta enormt i längden.

Du kan inte jämföra med en ny BMW, för på BMW så sitter en progressiv pump som snurrar hela tiden och kan reglera flödet steglöst, där kan jag förstå att man kan ha den påkopplad hela tiden.
Det funkar inte så på hårddiskar, detta är ett Volvo foruom så vi behöver inte gå in på det. Men tror nog att de flesta vet att start/stop sliter mer än kontinuerlig drift. Men Carman har ju redan löst denna fråga eftersom även Volvo stänger av kompressorn. Så "on" är det som gäller.
Användarvisningsbild
av Danneman
Jag har iaf min alltid på.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:Auto betyder att systemet kan andvänd AC om den skulle behöva, inte att AC alltid är på !!!
Så länge det är över +4 grader så så är ACn alltid på i min -06a i alla fall. Då hoppar pumpen på och av hela tiden.

Det märkligaste är att dieslevärmare jobbar för fullt samtidigt för att få upp tempen på samma gång som ACn pumpar för fullt för att få ned tempen (första 10 minuterna av färden).

Visst resutatet blir behagligt i kupen men det känns som att köra runt med fullgas och reglera hastigheten med bromsen.
under tiden bilen försöker få upp inne tempen till den stalda tempraturen så går AC:n "hela" tiden för att förhindra imma på vindrutan.

den går altså inte hela tiden utan bara lagom för att hålla förångaren på ca +6 grader, vilket inte är så svårt när luften är istortsätt lika kal & då värms dn inte upp så mycke. = det går alltås åt betydligt mer energi att hålla förångaren på +6 grader sommar tid, så luften kan vara en bra bit över +25 grader !!!
Användarvisningsbild
av 58
Ursäkta mej om jag uttryckte mig otydligt,jag menar naturligtvis att Ac-knappen ska vara i on-läge samtidigt som autoläget är aktiverat.Men frågan var väl också om man förlängde livslängden på ac-n om man stängde av den på vintern,men min erfarenhet, och vad folk i "ac-branchen" säger så är det nästan tvärtom bättre att grejorna får gå,så torkar inte packningar och sånt ihop,och som sagt så verkar volvos ECC-system var välbyggt eftersom det är sällan man hör nån som haft problem med dom.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
Ursäkta mej om jag uttryckte mig otydligt,jag menar naturligtvis att Ac-knappen ska vara i on-läge samtidigt som autoläget är aktiverat.Men frågan var väl också om man förlängde livslängden på ac-n om man stängde av den på vintern,men min erfarenhet, och vad folk i "ac-branchen" säger så är det nästan tvärtom bättre att grejorna får gå,så torkar inte packningar och sånt ihop,och som sagt så verkar volvos ECC-system var välbyggt eftersom det är sällan man hör nån som haft problem med dom.
Det går inte att ha auto på & AC av.

jag tror inte man får kortare livslängd på grejorna, har inet hörtalas om en enda som bytt kmpressor på en P2 bil.
Användarvisningsbild
av 58
Det går alldeles utmärkt att ha Ac-off och Autoläget aktiverat,iallafall i min bil......

Det behövs lite tur när man köper b[…]

Nu har jag monterat knoppen sjukt nöjd med hu[…]

Slirande rem v60

Det behövs specialverktyg och helst ocks&arin[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]