NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 747
#384455
Helt plötsligt så klickar det bara när man vrider om nyckeln och alla lampor släcks på instrumentpanelen.
Kollade spänningen på batteriet när jag försöker starta och den ligger stadigt runt 13v.

Testade att "brygga" solenoiden (Där tändkabeln från tändlåset satt) till 12v och då hoppar startmotorn igång men vägrar starta bilen ändå..

Tips eller ideer?
av Feedan
#384488
Utan att ha allt för mycket att gå på, låter det som batteriet kan vara en felorsak.
av 747
#384490
Har testat med startkablar men fortfarande samma klick ;/
av Feedan
#384494
747 skrev:Har testat med startkablar men fortfarande samma klick ;/
Jag skulle inte utesluta batteriet fast du provat med startkablar. Varit med om det jätte ofta att det inte hjälper. Beroende på en rad olika faktorer. Kablarnas ålder, modell, längd, tjocklek. Batterierna i fråga och hur mycket startkräm en T5 behöver.
Det låter som ett stort spänningsfall uppstår då du vrider till nyckeln och lamporna slocknar, därav min aning.
av jackoo
#384502
Jag hänger inte med,
Startar bilen med startkablar?

Vrider du om nykeln å allt slocknar så är de antingen kortis nån stans eller batteriet som är helt slut, provat å ladda det?
av Feedan
#384507
jackoo skrev:J
Vrider du om nykeln å allt slocknar så är de antingen kortis nån stans eller batteriet som är helt slut, provat å ladda det?
Höjer ett varningsfinger för att inte försöka ladda batterier som är helt slut utan att veta vad man faktiskt pysslar med. Om möjligt (beroende på batterimodell) kontrollera att batteriet inte saknar vätska före laddning. Försök inte ladda ett batteri om du inte har en schyst automatisk laddare som kan slå ifrån om det inte tar emot laddning. Kan uppstå tråkigheter i form av person- och egendomsskador.
av 747
#384516
Bilen startar ej med startkablar utan jag hör bara solenoidrelät klicka till.
Om det hade varit ett spänningsfall borde ju inte batteriet hålla en konstant spänning utan sjunka avsevärt när jag vrider på tändningen?

Jag har batteriet på laddning nu iallfall så jag får teststarta bilen imorrn igen..

Tycker det är konstigt att jag får igång startmotorn när jag bryggar kopplingen vid solenoiden men att den vägrar att hoppa igång ändå?
av jackoo
#384808
Feedan skrev:
jackoo skrev:J
Vrider du om nykeln å allt slocknar så är de antingen kortis nån stans eller batteriet som är helt slut, provat å ladda det?
Höjer ett varningsfinger för att inte försöka ladda batterier som är helt slut utan att veta vad man faktiskt pysslar med. Om möjligt (beroende på batterimodell) kontrollera att batteriet inte saknar vätska före laddning. Försök inte ladda ett batteri om du inte har en schyst automatisk laddare som kan slå ifrån om det inte tar emot laddning. Kan uppstå tråkigheter i form av person- och egendomsskador.
Jag har 5st maxxima i min bil så jag har koll, antar att man läser instruktionsboken om man inte vet hur saker funkar innan man ger sig på det.
av 747
#385556
Testat med nytt batteri - ingen skillnad.

Får ej 12v fram till solenoiden (Strysignalen)

Ett kopplingsschema vore inte så dumt nu ;/

Hade samma problem med en T6 -23 utan bränsle[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]