Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvojet
hej jag har en v40 98 1.6 som knackar oregelbundet ibland som man slår med hammare på motorn ibland doft som ventilknack ibland helt tyst ibland gnisslar det som att lager skärvar.? Oljelampan lyste hela tiden tills jag bytte olja och stp det blev lite bättre sen kommer det igen nu vågar jag inte åka längre motorn gått 24000mil. Behöver man specialvertyg att byta vevlager?
av uffe_hudik
volvojet skrev:hej jag har en v40 98 1.6 som knackar oregelbundet ibland som man slår med hammare på motorn ibland doft som ventilknack ibland helt tyst ibland gnisslar det som att lager skärvar.? Oljelampan lyste hela tiden tills jag bytte olja och stp det blev lite bättre sen kommer det igen nu vågar jag inte åka längre motorn gått 24000mil. Behöver man specialvertyg att byta vevlager?

Inga special förutom små torx,,iaf på 2,0T där tar man ner längsgående balken och lossa på tråget å vips så har du lagren syliga ev sitter 2 oringar mellan tråget och blocket byt dom oxå..några timmar arbete..

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]