Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvoglt850 skrev:oki:) det var det jag visstänkte men tror tyvärr att hela växellådan är slut med:/ brukar ju ge sig på 850n runt 25000-30000 mil:P spec om man kör aggressivt;)
..? 850/x70 har inga direkt kända bekymmer med manuella lådan?
av volvoglt850
så som jag har hört så har väl inte 850ns växelåda varit nå bra? brukar gå sönder. spec ifrån 92-93 års modell? eller har jag hört fel? och så tål dom inga höga varv med motorn heller:/ brukar bli ventilras då.
av *pettson*
volvoglt850 skrev:så som jag har hört så har väl inte 850ns växelåda varit nå bra? brukar gå sönder. spec ifrån 92-93 års modell? eller har jag hört fel? och så tål dom inga höga varv med motorn heller:/ brukar bli ventilras då.
Inte så illa pinkat med två fel av två*? Du har säkert hört dessa saker men dom är inte sanna.

1/ 850s låda från 1992 som var på tapeten hade synkringsproblem, problemet ärvdes av mitsubishi. Lådorna byttes på garanti. Sen har naturligtvis inte lådor som gått 20k mil eller mera nybilsegenskaper. Men dom flesta saknar möjligen olja vid senare mil på grund av otäta packboxar runt inre drivknuten. Detta eftersom alla vill åka och ingen vill serva. Normallängden för en låda som körts sådär inspirerat men inte helt utan huvud... är runt 30-35000 mil. Och givetvis finns det lådor som av okända anledningar packat ihop redan vid 12000 mil..

2/ Hur höga varv tänker du på?.. Bilen har egen varvstopp och dit går det utmärkt om motorn är i skick. Problemet kommer sen om du trimmar.. Dom är lite extra känsliga uppåt 7-8000 rpm om du ska ligga där konstant.
Och återigen.. Om bilen gått 20k mil eller mera så behöver inget vara direkt känsligt för att inte hålla. Problemet kallas slitage eller för den delen nonchalans med översyn. Som vanligt... Ingen servar, ingen ser över.. och allt ska gasas.. konstant med problem som följd. Då får saker dåligt rykte tyvärr. Det ingen tänker på är att det inte spelar nån som helst roll vilken bil man åker i, om man ändå inte sköter om sakerna och ska gasa.
av volvoglt850
där ser man:) nu har man lärt sig nått isf att tro en massa;) skulle vilja lära mig mer om motor och meka:P jag brinner för bilar men har aldrig haft till gång till att meka sig:( tyvärr så är min volvo 850 glt -93 stående pga olika anledningar:/ den har gått snart 31 tusen mil så kanske inte är så konstigt att lådan har rasat. men den har alltid varit servad efter bok. men jag har en liten fråga vid sidan av: det lyser en varningslampa som verkar stå för lambda-sonden. men i instruktions boken så står det är fel på motorelektroniken. men kan den lampan lysa pga av att jag har fyllt på med för mycker motorolja?
av volvoglt850
jag har pressat den mellan 6500-6900 varv några gånger och gjort några bournouts. enligt en kille som är kunnig på volvo sa att det var drf lådan hade rasat. "dom tål inte såna påfrestningar" men den läcker inge växellådsolja för då hade man ju märkt det av oljefläckar under bilen och det finns inte under den. så lådan kan ju inte ha läckt olja som har isf gett upphov till raset. men troligen så är det som sagt ett slitage som kom till bristningspunkten och gjorde att lådan rasade. men om man ska byta växellåda i garage hur lång tid tar det då ungefär? man ska ju först få in klumpen som väger 35 kg med raka armar så man måste ju vara två för att genomföra arbetet. men sen måste man tydligen vrida rätt den när den så den kommer på rätt plats. så det är nog lite krångligt att byta låda:/
Senast redigerad av 1 volvoglt850, redigerad totalt 0 gånger.
Motorelektroniklampan kan tändas av flera olika fel. Då är det bara att läsa ut felkoderna som finns, så ser du vad som är felet och var man börjar felsöka problemet.
Om det inte står i din instr.bok hur du läser ut felkoder kan du kolla den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]