Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av heALer
Hej!
Läste av en felkod på min Volvo 855 GLT -97 med ett biltema instrument, fick felkod P0410, verkar ha
nåt med sekundära luften att göra om jag förstått de rätt.

Senast motorlampan lös var ca 150mil sedan, tog bort ena minuskabeln på batteriet då o så slocknade den.
Minns att de var ganska blött ute då, första gången de snöade i december. Den tändes nu igen när de var töväder. Kan de ha något med det att göra?
Luftpumpen byttes 2008 på en service hos volvo, så tycker inte de borde vara något fel på den.

När jag startar bilen på morgonen när den är kall så "blinkar" liksom lysena, inte slockanar helt utan tonas ner och upp, det gör den alltså även om inte lampan lyser. Har de något med pumpen att göra? De pågår ca 2 minuter, de är väl ungefär den tiden som luftpumpen går?

En fråga till, om luftpumpen är dålig, eller slutar helt att fungera är de något allvarligt som kan hända annars om man kör med bilen? Eller är de bara att den kanske får höga avgasvärden?
av T-rex
Förmodligen har/hade du samma fel som jag (P0410) frusen luftpump, den sitter under batteriplattan o är ganska enkel att ta loss, trodde först att mitt problem berodde på relät men det visade sig att det återigen samlats massa vatten i luftpumpen. Jag borrade ett 3mm hål försiktigt (Efter jag tinat upp den) i botten på pumpen, nu startar den varje morgon iom att den dränerar ut kondensen som blir, varför kondensen blir har jag inte fått nått svar på än. Det kan ju oxå vara ditt relä som e kasst om det sitter i anslutning till luftpumpen där det e utsatt för mycket slask o skit.
Om nu luftpumpen e kass, det värsta som kan hända e att din lamdalampa tänds mitt under besiktningen Då blir det 2:a, pumpen fungerar så att den ska tända katalysatorn lite tidigar vid kallstarter o på så sätt släppa ut lite mindre skadliga avgaser. (enkelt förklarat)

Ett hett tips, sök på luftpump så finner du massa gosaker :D
av heALer
Okej tack för svaret :)
Det där reläet, vad kostar ett sådant ifall man behöver byta, borde vara lite billigare än pumpen hoppas jag :P

Förresten, motorlampan tändes mitt under färd, alltså efter några mils körning. Borde inte felkoden ploppa upp vid kallstart då pumpen ska gå igång? Eller de kanske känns av ändå när som helst, fast motorn är varm...
av T-rex
heALer skrev:Okej tack för svaret :)
Det där reläet, vad kostar ett sådant ifall man behöver byta, borde vara lite billigare än pumpen hoppas jag :P

Förresten, motorlampan tändes mitt under färd, alltså efter några mils körning. Borde inte felkoden ploppa upp vid kallstart då pumpen ska gå igång? Eller de kanske känns av ändå när som helst, fast motorn är varm...
Mitt relä som sitter över kylaren gick på 459 kr, vad det relät som sitter vid pumpen kostar vet jag faktiskt inte men bör väl kosta ungefär samma.
Min lampa tändes inte heller direkt, har ca 16 km till jobbet o lampan tändes nästan när jag var framme, den gör ju självdiagnos av systemet lite då och då verkar det som.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok