Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoglt850
Hej! min volvo 850 glt -93 hade ett knackande ljud ifrån motorn. jag kollade upp det och det var för lite motorolja så jag hälde i lite förmycket motorolja. så när motorn blir varm så luktar det motorolja ifrån fläktsystemet. kan man bara tömma oljan eller måste man byta oljefilter och andra delar? om oljan har kommit in i vevhusventelationenen, vad kan följderna bli då?

Jag ändra rubriken då det har blivit lite mera än bara olja problemet/Grammse
av volvoglt850
ok tack :) kopplingen är helt paj så ska fixa det samtidigt som jag fixar med växellådan. man får inte i en enda växel just ju haha;) man måste lägga i växel när motorn inte är igång sen så kan man starta men den skuttar fram men sen när man ska lägga i tvåan så måste man stänga av motorn i fart och starta den igen då går det att växla men det är förmodligen växellådan som är helt slut haha:P
av volvoglt850
hur mycket kostar det att byta växellåda och fixa med kopplingen på 850n?
av Redlös
volvoglt850 skrev:hur mycket kostar det att byta växellåda och fixa med kopplingen på 850n?
Din växellåda är det troligen inget fel på. Kopplingsbyte går på 6-10000 beroende på var du lämnar in den.
av volvoglt850
ok men hur vet man om det är kopplingen eller växellådan som är paj? det går inte att lägga i nån växel när motorn är igång:/ och när man trycker ner kopplingen så går den till botten utan att göra nån verkan det är ju pga av att kopplingen är slut. men om kopplingen skulle vara paj så borde man ju väll ha märkt det innan den är helt slut? att den slirar men det har den inte gjort. märkte bara sista gångerna innan den helt la av att det var svårt att få i växlarna och när man trampade ner kopplingen så uppkomm ett rasslande ljud:(
av *pettson*
Troligen har väl slavcylindern läckt eller gett upp. Du har alltså inte kunnat koppla ur. Därav rasslet när du försökt trycka in en växel med lådan drivandes.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok