...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MrPetterssonC70
Vad jag inte fattar är varför det skulle va grönt att svänga vänster, men rött att åka rakt fram? Är det grönt att svänga vänster garanterar ju pilen att det är rött från de andra hållen. Varför skulle det då vara rött att åka rakt fram? Kartan visar exakt vad jag menar. Där är det grönt åt vänster och framåt på vägen...

De kuggar väldigt sällan på enstaka fel (även om de säger det) utan den allmänna känslan i själva uppkörning, hur säkert intryck du ger i trafiken helt enkelt. var det någon som sa, och i mitt fall när jag tog körkort körde jag rakt över heldraget i en 2-filig rondell. Jag sa rakt ut "jävlar oxå".. och när vi kom fram till Vägverket frågade läraren "Vad skulle du gjort i rondellen när du åkte över heldraget".. Efter att jag svarat vad som var rätt gav mig kortet! =) Dvs mitt lilla fel jag gjorde var det enda.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Nä det verkar konstigt att det skulle vara grönt vänster men rött framåt. Men om det finns givare i vägen så skulle det rimligtvis kunna bli så kanske.

Och det med att de inte kuggar på enstaka fel, samma sak gällde mig. Jag råkade stanna på en järnvägskorsning för att en långtradare framför mig tvekade och stannade efter ha börjat köra ut i korsningen. Jag sa "Oj det här blev inte bra!", men jag klarade det ändå.
av Linqid
andreas_lofgren skrev:Det här går inte ihop för så ser inte trafikljus ut.

Extrasignaler pekar alltid åt höger. Var det en sån här lampa du såg? I så fall pekade den garanterat åt höger.

Bild
Finns även extrasignaler som pekar åt vänster. I detta fallet som tråden avhandlar var det ju visserligen ett "3-ljus", men bl a i centrala Göteborg finns det extraljus (dvs, enbart 2 ljus på höjden) som pekar åt vänster.
av Redlös
andreas 80 skrev:Nä det verkar konstigt att det skulle vara grönt vänster men rött framåt. Men om det finns givare i vägen så skulle det rimligtvis kunna bli så kanske.

Och det med att de inte kuggar på enstaka fel, samma sak gällde mig. Jag råkade stanna på en järnvägskorsning för att en långtradare framför mig tvekade och stannade efter ha börjat köra ut i korsningen. Jag sa "Oj det här blev inte bra!", men jag klarade det ändå.
Just detta ljuset styrs endast med slingor i marken. Om det är rött rakt fram kan det ENDAST bero på att någon väntar på att få svänga vänster ut från gatan som ansluter från vänster (alltså komma ut i din färdriktning framför dig). Då kan det omöjligt vara grönt till vänster då risken att krocka med den som kommer FRÅN VÄNSTER är mycket stor.
Hur jag vet detta? Från motorvägen till Västkustvägen på morgonen och tillbaka samma väg på kvällen = två gånger (minst) förbi detta ljus varje dag i fem års tid. Man förundras varför det alltid är grönt tills man förstår hur det funkar.
Följdaktligen kan den nämnda situationen aldrig inträffa!
Användarvisningsbild
av MrPetterssonC70
Redlös skrev:
andreas 80 skrev:Nä det verkar konstigt att det skulle vara grönt vänster men rött framåt. Men om det finns givare i vägen så skulle det rimligtvis kunna bli så kanske.

Just detta ljuset styrs endast med slingor i marken. Om det är rött rakt fram kan det ENDAST bero på att någon väntar på att få svänga vänster ut från gatan som ansluter från vänster (alltså komma ut i din färdriktning framför dig). Då kan det omöjligt vara grönt till vänster då risken att krocka med den som kommer FRÅN VÄNSTER är mycket stor.
Hur jag vet detta? Från motorvägen till Västkustvägen på morgonen och tillbaka samma väg på kvällen = två gånger (minst) förbi detta ljus varje dag i fem års tid. Man förundras varför det alltid är grönt tills man förstår hur det funkar.
Menar absolut inte att vara otrevlig, men man måste inte åka förbi en sån korsning 3650 för att förstå att det är som det är. Det är enkel logik, som det mesta i trafiken =) Har man körkort räcker det med att titta på korsningen för att förstå. :-)-)
av Redlös
MrPetterssonC70 skrev:
Redlös skrev:

Menar absolut inte att vara otrevlig, men man måste inte åka förbi en sån korsning 3650 för att förstå att det är som det är. Det är enkel logik, som det mesta i trafiken =) Har man körkort räcker det med att titta på korsningen för att förstå. :-)-)
Ingen fara. Svarade bara på en fråga innan den ställs för att vara tydlig. Men uppenbarligen så finns det ju dom som tror att vissa situationer kan inträffa trots att det är omöjligt. Om alla hade vetat hur såna här ljus funkar så hade denna tråden aldrig skapats.
Användarvisningsbild
av js1
Kanske inte så lätt när man är 18 bast och just blivit kuggad i en uppkörning.

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go