Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fisch skrev:Alltså, luften innehåller procentuellt mer fukt på vintern än på sommaren.
Nej.

Ta nu en mängd luft vid +20ºC. Vid den temperaturen KAN den innnehålla en viss mängd vatten, låt oss säga en 10-litershink. Alltså, vid 100% RF är hinken full, vid 0% är den tom.

Om vi tar samma luftmängd och kyler ner den till -20ºC. Då krymper hinken till ett snapsglas, det som inte får plats rinner ut, kondenserar och är borta ur luften. Den relativa fuktigheten är fortfarande 100% när snapsglaset är fullt, men den absoluta är mycket mindre, eller hur? Ett snapsglas i stället för en hink i samma mängd luft.

Och det är den absoluta luftfuktigheten som är relevant när vi pratar gnistbildning.
Användarvisningsbild
av Fisch
Har du läst inläggen Sparkz?

Det är ju precis det jag skrivit här, och i flera andra trådar här för den delen. Men faktum kvarstår fortfarande att RF är högre nu under vinterhalvåret än sommarens dito. Det är därför jag påstår att luften är fuktigare på vintern, men innehåller givetivs betydligt mindre fukt, än på sommaren. Medeltalet på RF på tex Ölands södra udde under februari är 85.36% jämfört med tex augusti då RF är 79.47%. När är luften fuktigast? - februari varför? - högre RF. När innehåller luften mest fukt? - augusti varför? - högre mättnadsånghalt.

Jag pratade förvisso inte om gnistbildning, jag var inne på själva fuktfysiken. Gnistbildning är betydligt mer beroende om gasblandningen hamnar inom brännbarhetsområdet än vad luftfuktigheten gör.

http://www.smhi.se/foretag/m/relhum_enterm.pdf
Användarvisningsbild
av vetten
Stänger aldrig av efter brännkammaren på min jetbil när jag tankar :mrgreen: vilket jag klart gör på just JET eftersom dom inte har några restriktioner mot det, jag har iallafall inte sett några skyltar om att man måste stänga av den :shock: Jag har verkligen kollat :-O) Men nej inget om att stänga av EBK-n ?:-/
Ja :mrgreen: Jag låter den alltid vara på och fast det sprutar eld ur utblåset så har jag inte exploderat ännu :-O)

Så den största faran är nog den statiska elektrisiteten som man kan ladda upp om man springer ut och in i bilen hela tiden.
Telefoner ?:-/ Tror jag inte på. Cigaretter ?:-/ Nej :mrgreen: EBK-n :-O) Nej ?:-/

:lol: :lol: :lol:
Moilteleförbudet har inget med med radiostrålningen att göra.

Det uppkom för man tänkte någon kunde tappa sin telefon i marken och då kunde mobilbatteriet lossna och därigenom kunde en lite gnista uppstå vid kontakten mellan telefonen och batteriet.

Men samma sak gäller ju tex för en ficklampa ?:-/
Kolla här:

Detta är alltså inget som någon händig har satt ihop. Chrysler gjorde en mindre serie gasturbinbilar i början på 60-talet. Även Renault har experimenterat lite seriöst med det. Och om jag inte minns fel, även Rover. Rätta mig gärna om någon vet mer.
Sedan har det ju naturligtvis gjorts lastbilar och enterprenadfordon, men det är en annan historia.
Det är lite festligt men om man läser instruktionsboken så står det ju fakt
Bränsle som spillts ut på marken kan
antändas av avgaserna.
Stäng av bränsledriven värmare innan
tankning påbörjas.
Bär aldrig en påslagen mobiltelefon i
samband med tankning. Ringsignalen kan
åstadkomma gnistbildning och antända
bensinångorna, vilket i sin tur kan medföra
brand och personskada.
av Marbas
frippe87 skrev:Det är lite festligt men om man läser instruktionsboken så står det ju fakt
Bränsle som spillts ut på marken kan
antändas av avgaserna.
Stäng av bränsledriven värmare innan
tankning påbörjas.
Bär aldrig en påslagen mobiltelefon i
samband med tankning. Ringsignalen kan
åstadkomma gnistbildning och antända
bensinångorna, vilket i sin tur kan medföra
brand och personskada.
Måste vara en sjuhelvetes ringsignal...

Vet att Mythbusters gjorde ett test: De hällde ut bensin på marken, och slängde en glödande cigarett i bensinen. Gissa vad? Ingenting hände. En cigarettglöd har för låg temp för att antända bensinen. Men avgaserna är kanske varmare...

Känns som att många är livrädda för bensinstationer. Givetvis ska man inte utmana ödet och använda sunt förnuft. Tyvärr finns det ju människor som saknar förnuft överhuvudtaget (inte bara det sunda) och som inte fattar vad öde är. Det är därför vi har en massa regler som skrämmer upp oss andra.
i örebro vid en jet mack så blir det oftast köer när man ska tanka och fast man står inne på mackens område så står man nästan alltid me motorn på och väntar på att den innan ska tanka klart....och bensin är inte så farlig som man tror att den är för släpper man en tänd tändsticka i en full bensindunk så slocknar den för att det inte finns nåt syre i dunken...men gör man samma sak i en i stort sett tom dunk så smäller dunken....

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]