Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jitex
Hej,

först och främst är min larmdosa till bilen, en v40 '00 T4 totalkass, den funkar lite som den vill. Köpte tom en ny och går väl lite som den självt vill. Måste trycka cirka 10ggr innan den reagerar.(Fel i bilen säkert?... bilia nissen sa att det var denna dock, men ... mekar:P)
Jag har använt nyckeln dock hela vintern för att det varit alldeles för kallt. Men nu när jag låser i förardörren så ser du ut som om att det låser sig självt i alla dörrarna. Men drar jag i hanttaget utanför, så !POP! så öppnar sig varenda dörr. va?
Låser jag med larmdosan och testar att öppna dörren sedan går larmet som det ska, men varenda dörr öppnas precis som då jag kör med nyckeln bara.
Att tillägga är kanske att "låspinnen" på förardörren inte går upp helt, bara ngn millimeter, när man låser upp bilen, och ner en millimeter när man låser den. Detta gäller även de båda bakdörrarna, man måste klicka unlock 3ggr för att låspinnarna ska åka upp 100%.
Ett annat problem med låsen.. suck.. är att bakdörren(kan vara problemet sa en bilianisse) tar inte emot nyckeln längre. Jag kan inte vrida om den längre(ej testat på 2år dock). Denna e väl clås styrd också? Om någon har denna modell, ska "låsöppningen" vara vertikal eller horistontell?

Aja... om ngn har något tips eller liknande, jag är idel öra för allt, tack.
Användarvisningsbild
av hixen
Hej, hade liknande problem med en s40 -00 med, lyfte bort dörrsidan på förarsidan och bytte något med centrallåset på förardörren (som du skrev, pinnen gick bara upp någon millimeter. Har för mig man ganska tydligt kunde se vad som krånglade när man gjorde detta i mitt fall) och man ryckte i handtaget i låst läge, så öppnades hela bilen. Bakdörrarna ska vara c-låsta, har för mig nyckelhålet är lodrätt på dörrar, och vågrätt på bagage. Skulle tro att du har något fel med centrallåsets motor på förardörren, alternativt låsinsatsen som ärjat sönder och påverkar. Enbart spekulationer, men börja med att försöka få bort dörrsidan så kanske du kan få en bild av vad som krånglar. lycka till /Ronnie
av N0RBERG
Har haft liknade problem med min bil, men enbart vid sträng kyla. Hade in bilen i varmgarage över en natt, och efter det har jag inte haft några problem. Så kanske är det fukt i dörrar/lås som gör att motorerna inte orkar låsa/öppna.
av jitex
tack för svaren, jo jag ska testa att ha bilen i ett varmgarage och öppna upp dörren då samtidigt. Hörde mig för med polarn som har en v40 från 03 också, hans låspinnar krånglade på samma sätt och ett batteribyte hjälpte honom... hmm?
Aja, ska testa med garaget och titta till låset i självt. Tack igen

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]