Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erc
Noterar att en S80 kostar en tusenlapp mer än en V70. Tycks vara ett faktum genom hela prislistan. Måste vara unikt att ta en tusenlapp mer för sedanmodellen än för kombimodellen. Hur tänkte de?
av Lövet
S80 är en separat "lyxig" Sedanmodell, inte en sedanversion av V70.

Nått sånt går logiken hos Volvo gissningsvis. Funkar inte jättebra med tanke på hur S80 säljer :(
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:S80 är en separat "lyxig" Sedanmodell, inte en sedanversion av V70.

Nått sånt går logiken hos Volvo gissningsvis. Funkar inte jättebra med tanke på hur S80 säljer :(

Någon måste ha tänkt fel, varför inte låta V70 vara S80:s kombi variant och ge V70 samma känsla, och utseende både i insida och utsida.
Detta lyckas ju Audi, BMW och MB utmärkt med och på toppen så tar de 15-30.000 mer för kombivarianterna.
av Lövet
Tja, fråga inte mig.

Det är nog bara Volvon som ser logiken i att försöka sälja en teknikmässigt identisk bil för mer pengar än en Kombi.
av joz
Steff 99 skrev:
andreas_lofgren skrev:S80 är en separat "lyxig" Sedanmodell, inte en sedanversion av V70.

Någon måste ha tänkt fel, varför inte låta V70 vara S80:s kombi variant och ge V70 samma känsla, och utseende både i insida och utsida.
Detta lyckas ju Audi, BMW och MB utmärkt med och på toppen så tar de 15-30.000 mer för kombivarianterna.
Man anser väl också att S80:n är större. Den är väl fortfarande marginellt längre än v70? Hursomhelst tror jag inte att det är prisskillnaden v70 kontra s80 som gör att s80 säljer dåligt. Jag tror helt klart det mestadels beror på att den genomsnittlige Volvoköparen inte efterfrågar stora sedaner. Den kundgruppen tittar nog mest åt andra håll. Sen vet jag inte hur den säljer i på andra kontinenter. Fast med är väl inte helt omöjligt att vi vid nästa lansering kankse istället får en V70 och en s70 som där sedanen och kombin anses som "samma bil" likt som nu sker med s/v 60.
av marcbe
joz skrev:Hursomhelst tror jag inte att det är prisskillnaden v70 kontra s80 som gör att s80 säljer dåligt. Jag tror helt klart det mestadels beror på att den genomsnittlige Volvoköparen inte efterfrågar stora sedaner. Den kundgruppen tittar nog mest åt andra håll. Sen vet jag inte hur den säljer i på andra kontinenter.
S80 säljer ca hälften av V70:s volymer worldwide (en tredjedel om man räknar XC70:s volymer till V70)
- I Sverige säljs det 15 ggr fler V70 än S80
- I USA säljs det 6 ggr fler S80 än V70
- I Kina säljs inga V70 öht, inte heller vanliga S80, däremot säljer S80 long wheelbase (14 cm längre) nästan lika mycket som totala S80-försäljningen worldwide.

Sverige är ett extremt kombiland och USA samt t ex Kina är extrema sedanländer.
av erc
Är det fullständigt bekräftat att kombimodellen av kommende S60 verkligen ska heta V60? Med den modellbeteckningslogik Volvo anammat de senaste tio åren borde kombiversionen heta V50. Och då kosta tusen spänn mindre än S60. :)
av XCThord
Idag presenteras ju bilen "på riktigt". På Volvo Showroom här i Sthlm har pressen tydligen fått reda på priserna, och på en av bilderna som Volvo Showroom själva lagt upp på nätet syns några av priserna i en Powerpointpresentation.

Siffrorna som syns är (om jag ser rätt):
270 000
394 000
280 000
305 000
341 900

Bilden i sin helhet finns här: http://3.bp.blogspot.com/_0_eWZq3ZJ4o/S ... rs+534.jpg

Nu lär det väl inte dröja länge innan tidningarna (och Volvo) presenterar den kompletta pris- och utrustningslistan. Spännande!

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]