Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på Er! Jag undrar om någon kan svara på hur den nya lådan är. Fungerar den bättre än 5 stegen? Orsaken är att jag har beställt en 2.4D med en 6-stegad geartronic och man blir ju lite orolig när man läser detta forum om alla problem som tycks vara med Volvos automatlådor. Skulle kanske tagit en manuell istället? Jag undrar även hur deras dieslar uppfattas av er Volvokunniga. Själv har jag haft en Audidiesel TDI (140) i snart tio år som jag är väldigt nöjd med, hoppas Volvo gör lika bra motorer.
ajax skrev:Hej på Er! Jag undrar om någon kan svara på hur den nya lådan är. Fungerar den bättre än 5 stegen? Orsaken är att jag har beställt en 2.4D med en 6-stegad geartronic och man blir ju lite orolig när man läser detta forum om alla problem som tycks vara med Volvos automatlådor. Skulle kanske tagit en manuell istället? Jag undrar även hur deras dieslar uppfattas av er Volvokunniga. Själv har jag haft en Audidiesel TDI (140) i snart tio år som jag är väldigt nöjd med, hoppas Volvo gör lika bra motorer.
Jag tor inte du behöver oroa dig för din geartroniclåda. Sedan ett år kör vi 5 stegad geartronic och den har fungerat mycket bra. Det är väl inget som oroar på forumet i heller. Någon som är missnöjd kommer man väl aldrig i från. Det tar dock några 100 tals mil innan lådan lärt sig din körstil.

Grattis til en fin motor och växellåda!

BG/2,5T
ajax skrev:Hej på Er! Jag undrar om någon kan svara på hur den nya lådan är. Fungerar den bättre än 5 stegen? Orsaken är att jag har beställt en 2.4D med en 6-stegad geartronic och man blir ju lite orolig när man läser detta forum om alla problem som tycks vara med Volvos automatlådor. Skulle kanske tagit en manuell istället? Jag undrar även hur deras dieslar uppfattas av er Volvokunniga. Själv har jag haft en Audidiesel TDI (140) i snart tio år som jag är väldigt nöjd med, hoppas Volvo gör lika bra motorer.
Vad det gäller Volvodieseln så tror jag inte du blir besviken. Jag har en D5 från -02 och den är både pigg och bränslesnål. Den drar hårt redan från 1300 rpm och går att köra på 0.5 l/mil på långkörning. Verkstaden säger att den har lägre servicekostnader än Audimotorn och har mycket bra livslängd.
Om bara automatlådan fungerar bra så tror jag att det blir en fin kombination med dieselns vrid i låg- och mellanregistret. Med manuell låda så kan den rista till när man startar från stillastående med lite låga varv. Det slipper du nog med automatlådan.
Lycka till och hör gärna av dig om hur du upplever bilen sedan.
Användarvisningsbild
av Danneman
En fin kombination!
Användarvisningsbild
av CarMan
Du behöver inte vara orolig.
kolla noga i alla intägg om dåliga växelådår så ser du att nästa ingen har problem! men alla har hört en jädra massa saker !!!
av Steff 99
Håller med CarMan, har själv de senaste 5 åren haft 3st. V70 med automat, de har gått ca 35.000 mil tillsammans, aldrig några problem, har ett par bekanta som har TAXI deras bilar brukar gå 35-40.000 mil under 3-4 år, mycket sällan några problem.

Över ett helt år kan du spara massor me[…]

Några fler som har erfarenheter av det nya G[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samti[…]

Några skakningar känner jag inte till p[…]