Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
Som frazze skriver så är det nog bäst att kolla alla vakumslangar först så att det inte är någon vakumläcka någonstans.

Eftersom bilen gått 19000 mil så är det ändå dags att byta lambdasonden om den inte är bytt så det kan vara bra att börja där om du ska byta delar.
av fraazze
Jag tror absolut inte att lambdan e kass. Om man läser informationen på länken så kan en läcka just på den vacuum slangen lura lamdan i och med att bilen antingen får för mycket eller för lite soppa. Så jag tror helt enkelt att du ska byta endast vacuum slangen. Enklast och byta den först och ser om det blir bättre i stället för att slänga flera hundra på en lamdasond. det e bara dra en ny slang kostar inte många kronor och lätt att byta. Bara kolla på bilden och se vart den sitter lys med en ficklampa. kan till och med känna om den e sönder.
av KentOlle
Den slangen (cirka 50 cm) var det första som byttes, den satt väldigt bökigt till men med ett par specialtänger så fixade det sej.
Som jag skrev i första inlägget så reagerade den på startgasen och därför byttes den.
av fraazze
lyser motorelektronik lampan??? Nollat felkoderna??? Om motorlampan lyser konstant så går den på nödläge och då e det inte konstigt om den inte bilen går fullt ut. Och det du skrev i ditt första inlägg var att du bytt en slang bara. Inte vilken. det kan väl har varit vilken som lr??
av KentOlle
fraazze skrev:lyser motorelektronik lampan??? Nollat felkoderna??? Om motorlampan lyser konstant så går den på nödläge och då e det inte konstigt om den inte bilen går fullt ut. Och det du skrev i ditt första inlägg var att du bytt en slang bara. Inte vilken. det kan väl har varit vilken som lr??
Slang mellan gasspjällhus och vevhusventilation bytt.
Inga felkoder.
Bränslepumpsrelä bytt

När slangen gick sönder så var jag på väg till Öland när den började rycka/svimma/dö och gå allmänt dåligt, lampan tändes i panelen men jag fortsatte hela vägen och sen hela vägen upp till stockholm igen, den var så dålig att den gick sönder bara man tog på den, så den byttes ut och efter det så försvann de mesta av problemen förutom detta:

2 minuter efter start så sackar/svimmar bilen, svarar inte på gas alls under 2-3 sekunder och sen funkar den helt perfekt tills nästa gång jag startar bilen, så här är det alltid oavsett om den bara stått en liten stund eller en hel natt.

Volvo 850
Årsmodell: 1996
Växellåda: Automat
Motor: B5254S

Hittills så har jag läst felkoder i polarens verkstad, men går det att läsa felkoder utan den utrustningen, tyckte jag läste det nånstans här i forumet, en inbyggd mätutrustning i bilen låter nästan för bra för att vara sant.
:)
Användarvisningsbild
av taxi
Går inte luftpumpen i två minuter efter start? Jag har själv känt ett litet ryck efter typ 2 minuter, har bara antagit att det är luftpumpen som stannar och därmed orsakar rycket..? Är jag ute på cykeltur nu så var inte för hårda :D
av KentOlle
KentOlle skrev:
fraazze skrev:lyser motorelektronik lampan??? Nollat felkoderna??? Om motorlampan lyser konstant så går den på nödläge och då e det inte konstigt om den inte bilen går fullt ut. Och det du skrev i ditt första inlägg var att du bytt en slang bara. Inte vilken. det kan väl har varit vilken som lr??
Slang mellan gasspjällhus och vevhusventilation bytt.
Inga felkoder.
Bränslepumpsrelä bytt

När slangen gick sönder så var jag på väg till Öland när den började rycka/svimma/dö och gå allmänt dåligt, lampan tändes i panelen men jag fortsatte hela vägen och sen hela vägen upp till stockholm igen, den var så dålig att den gick sönder bara man tog på den, så den byttes ut och efter det så försvann de mesta av problemen förutom detta:

2 minuter efter start så sackar/svimmar bilen, svarar inte på gas alls under 2-3 sekunder och sen funkar den helt perfekt tills nästa gång jag startar bilen, så här är det alltid oavsett om den bara stått en liten stund eller en hel natt.

Volvo 850
Årsmodell: 1996
Växellåda: Automat
Motor: B5254S

Hittills så har jag läst felkoder i polarens verkstad, men går det att läsa felkoder utan den utrustningen, tyckte jag läste det nånstans här i forumet, en inbyggd mätutrustning i bilen låter nästan för bra för att vara sant.
:)
Är den ett hopplöst fall?
OK att den "bara" krånglar efter start, det går att leva med även om det är farligt om det händer just när jag axxar efter en påfart, men nu när den krånglar hela tiden blir jag ju smått tokig.

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]