Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av p932
#371992
Svärmor var inne igår för att besiktiga sin Volvo 850 GLE -93, och det visade sej att avgasvärdena var rejält höga.

CO 8,3 (0,5) HC 585 (100)
CO 2500 1,8 (0,3) Lambda 0,91 (0,96-1,04)

Bilen går perfekt, ingen kraftlöshet eller ryckig gång och inget rykande, tempen är som den skall enligt mätaren.
När besiktningsmannen skulle starta bilen för avgasprovet så startade den inte, har alltid startat perfekt innan, efter 4 försök och en massa gasande gick den igång, sen mättes vårdena utan att köra den mer än ett varv runt gårdsplanen. Kan det orsaka dessa höga siffror?
Tycker det är väldigt märkligt att bilen går mycket bra, även fast den gått 40.000 mil, samtidigt som värdena är så felaktiga, borde den inte gå dåligt och ryka isåfall?
av vizze92
#384038
Pröva slå i K-Sprit i tanken. har du tur försvinner de höga värdena då.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#384044
Den går rejält fett... Jag gissar på en lambdasond, men mät signalen först.


vizze92 skrev:Pröva slå i K-Sprit i tanken. har du tur försvinner de höga värdena då.
Suck...
1. K-sprit kan inte få en bil genom besiktningen om lambdasonden har bestämt sig för att det ska gå fett.

2. Även om den gjorde det, vad är tanken bakom att fuska sig igenom med en bil som drar 2 liter milen? Knappast ekonomi, en ny sond tjänar man in på 200 mil i så fall.
av *pettson*
#384074
Den co:n och den hc mängden.. hmm låter lite som en kisse som gett upp efter sina 40.000 mil..
Se om det går att mäta på bilen från kall, bara för att se om katalysatorn tänder upp?.. Isåfall ska du se avgasvärden som sjunker från det att kissen börjar bli ljummen tills den är varm...
Användarvisningsbild
av taxi
#384169
Den kan inte bara ha blivit "850-sur" med tanke på startproblemen som jag antar blev efter ett snabbt start och stopp?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#384432
*pettson* skrev:Den co:n och den hc mängden.. hmm låter lite som en kisse som gett upp efter sina 40.000 mil..
Vi kan ju inte ha 8.3% ur motorn före kat! Felet ligger längre fram. Om det var 0,8% så skulle jag fundera på kissen...
av Jocke71
#384472
Sparkz skrev:
*pettson* skrev:Den co:n och den hc mängden.. hmm låter lite som en kisse som gett upp efter sina 40.000 mil..
Vi kan ju inte ha 8.3% ur motorn före kat! Felet ligger längre fram. Om det var 0,8% så skulle jag fundera på kissen...
Precis...lite vilda gissningar.

Tror oxå på att antingen har den blivit sur eller så har tempgivare eller sond gett upp. Mät avgaserna igen och felsök sen.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]