- sön 28 feb 2010, 18:33
#384051
Men har du en bil som går korta sträckor (<30 min) och ej aldrig går helt varm så bör du ändå ta ut den på längre turer då och då för att få ut fukt/kondens. Passa då på att - från tvåans eller treans växel dra på fullt, i princip till 6.500 varv eller strax innan rödmarkeringen och fortsätt så genom växlarna. Det går fort att få upp motortempen så två till tre fullgasrepor skall definitivt räcka. Motorväg är väl att föredra här då du snabt kommer upp i 110km/h, he, he. :D Ju äldre motor dessto försiktigare kan man vara. Och låt alltid motorn gå varm först så du undviker andra skador. Som jag skrev tidigare skall man kanske inte göra detta med en bil som kör med en kamrem som borde bytts för 3.000 mil sedan.....eller olja som borde bytts för 3 år sedan.....
Själv kör jag mycket på farthållare och runt 30-35 minuter enkel väg till och från jobbet varje dag. Då och då blir det några fullgas accelerationer upp till 110 och mer än så behövs eg inte. Min frus bil däremot går bara korta sträckor så varje gång jag kör den så kör jag den ganska hårt för att få upp motortemperaturen ordentligt.
Larzan skrev:Ok.Kör du långa sträckor regelbundet med få kallstarter och korta sträckor så skall det i princip inte behövas. Ofta drar du säkerligen på lite då och då och utnyttjar hela varvtalsregistret i motorn och då skall du inte behöva göra detta överhuvdtaget.
Blåsa ur motorn. Låta motorn arbeta under högre belastning under en viss tid för att få upp motorns temperatur rejält.
# Hur länge?
# Finns det någon kritisk tidsgräns?
# Är det skadligt att upprepa detta ofta?
Men har du en bil som går korta sträckor (<30 min) och ej aldrig går helt varm så bör du ändå ta ut den på längre turer då och då för att få ut fukt/kondens. Passa då på att - från tvåans eller treans växel dra på fullt, i princip till 6.500 varv eller strax innan rödmarkeringen och fortsätt så genom växlarna. Det går fort att få upp motortempen så två till tre fullgasrepor skall definitivt räcka. Motorväg är väl att föredra här då du snabt kommer upp i 110km/h, he, he. :D Ju äldre motor dessto försiktigare kan man vara. Och låt alltid motorn gå varm först så du undviker andra skador. Som jag skrev tidigare skall man kanske inte göra detta med en bil som kör med en kamrem som borde bytts för 3.000 mil sedan.....eller olja som borde bytts för 3 år sedan.....
Själv kör jag mycket på farthållare och runt 30-35 minuter enkel väg till och från jobbet varje dag. Då och då blir det några fullgas accelerationer upp till 110 och mer än så behövs eg inte. Min frus bil däremot går bara korta sträckor så varje gång jag kör den så kör jag den ganska hårt för att få upp motortemperaturen ordentligt.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson