Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiklasO
Hej,

Jag skaffade mig en 855 från 1996 igår. Min första automat. ;)
Jag kollade automatoljan, den är brun. Bilen har rullat 31 000 och jag känner att ett byte (spolning) kan vara bra.
Oljan luktar.. olja. Kan inte säga att den luktar bränt. Ska en sådan lukt kännas tydligt om så vore fallet?

Hur som helst, vilken olja kan jag köpa? Jag är inte sugen på att lägga ut många tusen på en så här gammal bil.
Jag såg att det fanns 20 liter hos Swedol till ok-priser men är det något att ha och... VAD ska jag ha?
http://www.handla.swedol.se/shop/showIt ... sp?IT3=124

Jag har sett en del trådar men jag känner inte att jag får någon rätsida på det hela.

Tack på förhand!
av rd350
Köp Volvos olja! Den liggerbra i pris och du vet att du får rätt olja. Kvaliten ska vara Dexron3. Oljan blir ganska svart i dessa bilar men får ej lukta bränt.
av NiklasO
rd350 skrev:Köp Volvos olja! Den liggerbra i pris och du vet att du får rätt olja. Kvaliten ska vara Dexron3. Oljan blir ganska svart i dessa bilar men får ej lukta bränt.
Vad snackar vi för pris?
Jag behöver väl runt 20 liter när jag ska spola lådan.

Om den luktar bränt då? Vad kan det innebära och vad gör man åt det?
av rd350
Nja 20 liter är väl lite att ta i, töm sumpen första gången innan du slår på den nya och kör ut den vid kylaren men det vet du väl redan, sen brukar det gå åt en 10-12 liter innan oljan är ren som kommer ut. Har glömt priset men vet att det låg i samma nivå som motsvarande märkesoljor och då är det inte lönt att något annat än original. Luktar det bränt men lådan funkar som den ska är det väl bara att fortsätta köra tills den börjar bråka, oljebytet är ju inte fel ändå. Sen ska man väl påpeka att oljan luktar lite halvsurt redan från början..
Användarvisningsbild
av js1
Swedols Auto15 funkar bra och kostar väl typ en bråkdel av Original. Volvos olja ligger väl på en dryg hundring litern?
Användarvisningsbild
av ketto
inga som har haft problem me Swedols olja! :wink: Eller Biltemas.

Bara dom uppfyller kraven!
av NiklasO
rd350 skrev:Nja 20 liter är väl lite att ta i, töm sumpen första gången innan du slår på den nya och kör ut den vid kylaren men det vet du väl redan, sen brukar det gå åt en 10-12 liter innan oljan är ren som kommer ut. Har glömt priset men vet att det låg i samma nivå som motsvarande märkesoljor och då är det inte lönt att något annat än original. Luktar det bränt men lådan funkar som den ska är det väl bara att fortsätta köra tills den börjar bråka, oljebytet är ju inte fel ändå. Sen ska man väl påpeka att oljan luktar lite halvsurt redan från början..
Jag har sett folk i endel trådar som har använt upp till 18 liter. Vill inte stå där och ha för lite. ;)

Motoroljan brukar få bli biltemas. Jag kan ju inte säga om den är bra eller dålig. Än har inte motorn på min 850 -92 skurit iaf. Däremot försökte frugan hångla med en annan bil i halkan här om dagen så hela fronten inkl. kylare är körd. Motorhuven har vackra luftspringor på sidorna men det kyler väl bara bättre då? hehe ;)
Användarvisningsbild
av jockas
Jag körde okq8s auto15 köpt på swedol när jag sköljde min låda, vet andra som använt den och den fungerar fint och uppfyller alla krav volvo har men till ett pris som tom slår biltema :lol:

Jag körde 16-18 liter genom min låda mest för att det inte spelar nån större roll när man ändå köpt 20liter, men minst 12 går det åt för att helt skölja ur den gamla oljan, fuska inte och byt 3 liter i taget, köra med bilen, byta 3 liter till osv. Skölj skiten ordentligt så har du mjukare växlingar, direktare drivning och en frisk och fin automatlåda 8)

Lycka till!
av NiklasO
jockas skrev:Jag körde okq8s auto15 köpt på swedol när jag sköljde min låda, vet andra som använt den och den fungerar fint och uppfyller alla krav volvo har men till ett pris som tom slår biltema :lol:

Jag körde 16-18 liter genom min låda mest för att det inte spelar nån större roll när man ändå köpt 20liter, men minst 12 går det åt för att helt skölja ur den gamla oljan, fuska inte och byt 3 liter i taget, köra med bilen, byta 3 liter till osv. Skölj skiten ordentligt så har du mjukare växlingar, direktare drivning och en frisk och fin automatlåda 8)

Lycka till!
Det låter jättebra!
Det känns som att man kan skippa fusket om oljan inte kostar skjortan.

Är det OF-621906 hos Swedol vi snackar?
Dvs:
Auto 15 ATF Dexron III, Ford Mercon; Allison C-4; Caterpillar TO-2; ZF TE-ML II

Fin grekiska. ;)
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]