Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vizze92
#384059
Lasse81 skrev:
*pettson* skrev:Startmotorn är ju enkel att kolla.. bygla halvljuset så det står på. Gör startförsök. Gör det mera är flimmrar i lystet tar den för mycket ström. Då ska den bytas eller renoveras.
Hursomhelst så inget tryck i railen.. det är ju inte bra. Frågan är då om det iallafall finns en startspärr eller om vi pratar om pumprelä eller pump. Tycker den borde startat fint på startgas om det fanns gnista.

Hursomhelst, drar man igång den så bör den starta direkt om startmotorn är felet. Inget släpande runt kvarteret utan bara en liten bit ska räcka. För när du drar igång så belastar du inte startmotorn och spänningarna är intakta.

Ursäkta om jag "stjäl" tråden. Men kan du inte förklara mer om det där med startmotorn? Mina slocknar totalt när jag startar. Är det tecken på gammal startmotor?

Lamporna brukar slockna vid start. bara för att man ska få så lite saker som möjligt som drar ström eftersom Startmotorn kräver rätt mycket ström. För de lyser om du har tändningen på och slocknar när du vrider om så bilen startar och tänds igen när motorn går. Det är fullkomligt normalt. Du kan dock ställa in om du vill att lamporna ska lysa hela tiden eller om du vill ha möjligheten att ha de släckta. Vid vredet för ljuset om du kollar på det så finns det som ett litet vred under stora vredet som ser ut som en skruv. vrider du om den så ska det inte lysa om du har vredet i läge 0.
av *pettson*
#384068
Det är så att startmotorn får bara ta en viss ström vid starten. Systemet mäktar inte med att leverera mera än det toppvärdet. När startmotorn börjar kräva mera ström så sjunker systemspänningen på pluspolen på startmotorn. På den polen sitter även styrdonets kontrollkabel som ska hålla koll på att du aldrig får mindre än 10 volt i systemet. 10 volt är gränsen för att styrdonet ska hållas påslaget. När startmotorn går sådär typiskt trögt så är man ända nere på 8-9 volt på kontrollkabeln. Det gör att startmotorn går saktare än normalt plus då att styrdonet ändå slagit av sej. Bilen kan alltså aldrig starta då hur mycket du än maler, det som ofta sker är att startmotorn efter ett tag går lite lättare för att den gnott runt, det gör att mindre ström krävs för ögonblicket, då stiger systemspänningen till 10v eller strax över och vips så startar bilen den här gången. Bilen får då såna här sporadiska startproblem.
Man ser detta mycket enkelt om man har bilen svårstartad med nyckel, fast den går lätt att dra igång, den ska alltså starta direkt om man drar igång den, annars pratar vi inte om det här felet. Det går även att bygla lyset så det står på under starten, lyset får då flimmra lite bara vid starten, om lysets styrka verkligen sjunker vid starten så drar startmotorn för mycket ström.
Åtgärden är att klyva ned startmotorn i sina beståndsdelar och rengöra och smörja upp den. Oftast är växellådan på startmotorn snustorr, ändlagren som är glidlager likaså.
Alternativet är att inhandla en ny startmotor. Innan nåt monteras åter ska startmotorns yta som är mot växellådan rengöras så den är metallren. Växellådan ska också göras lika ren på den ytan. Man kan med fördel ha på lite ALUMINIUMFETT... inte nåt annat fett. Har man inget annat är det bättre utan. Aluminiumfettet gör att det blir lite bättre kontakt samtidigt som ytan blir korrosionsskyddad.
Efter en sån här åtgärd bruka man reagera på att startmotorn väsnas hälften så mycket, att det bara surrar till under huven då den går så lätt. Framförallt startar den jämt.

Det som beskrivs om vredet ovan gäller din möjlighet att ha halvljusautomatik. Det har inget med att ha lyset på vid starten att göra.

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Generator laddar ej batteriet

Tog ut hela instrumentpanelen idag och mätte […]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]

Ta bort kåpan över motorn och lä[…]