NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Många medlemmar här skriver att deras dieselvärmare stannar och inte längre fungerar efter knappt 2år. Många av våra dieselbilar blir inte varma ordentligt under vintern på grund av den höga verkningsgraden i motorn, det är nästan ett måste att värmaren fungerar. Därför samlar jag allt i en tråd nu hur man undviker att värmaren stannar och hur man undviker att tanken växer igen med alger.

Jag har varit i kontakt med en firma här i Kristianstad Dieselservice som jag kör dagligen till och som servar pumpar och diselvärmare. Jag frågade varför dieslevärmare stannar och koxar igen. Det jag har fått till svars är följande.

. Dieselkvalitèn i Sverige innehåller RME som kan ha en negativ effekt.
. Bränslevärmaren går nästan alltid igång när man kör och hinner inte bränna ur ordentligt om man kör korta sträckor.
. Man servar inte värmaren som man ska.

Jag frågade då vad man kan göra för att värmaren inte ska gå när man fattas en liter möjlk på kvällen och måste köra iväg panik till närmsta mack 2min bort. Det man kan göra är att montera en brytare och koppla bort värmaren helt så att den inte går igång om man vet att man ska köra korta sträckor.

Stannar värmaren och har satt felkod är rekomendationen att plocka bort minuspolen på batteriet i 30min, sätt tillbaka polen. Starta igång dieselvärmaren på direktstart och låt den gå tills den stannar (normalt sett 1timme). Då har värmaren chans att bränna ut sot som annars riskerar att koxa igen värmaren.
Fungerar det inte är det service som gäller och man kan räkna med en kostnad från 3000-5000kr beroende på tid och hur pass tight värmaren sitter.

Tänder inte värmaren odentligt, avgaserna luktar skit och det ryker, kan det är dags att serva värmaren. Då kan det räcka med att byta glödstift. Sotar värmaren igen så täcks flamecontrol av sot (ett optiskt öga som övervakar flamman) och kan inte längre kontrollera lågan.
Då får också värmaren tas ut o gås igenom grundligt o rengöras.

För de som undrar hur en bränslevärmare fungerar kan jag rekomendera följande länk.
http://www.youtube.com/watch?v=ERoYLYkz82U

När jag ändå var på firman så fick jag se en nerplockad tank från en husbil som det hade växt alger i. Det visar sig att det blir algbildning i nästan all diesel som innehåller FAME RME (biologisk produkt av raps). Kommer det vatten i tanken vilket det gör förr eller senare så kan det bildas mokrorganismer i tanken som växer snabbt under gynsamma förhållanden. Till slut sätter man igen bränslefiltret och får stopp på maskineriet. Det man kan göra för att förebygga och för att ha ihjäl de små krypen är att hälla växtgift i tanken. Det som från början skulle vara miljövänliggt o klimatneutralt blir istället värre.

Jag har har nu köpt en tillsats som heter Bio-Protect2 som är ett förebyggande och motverkande gift som tar kål på mikroganismerna som man häller i tanken innan tankning. Nu åter igen varning för lite reklam (hoppas ingen moderator tar illa upp nu)
Medlet kan köpas på swedols butiker art OF-3230041 och kostar 278Kr exl moms för 250ml. Dyrt kan det tyckas men det räcker också till 5000 liter diesel. 20ml till 50liter hälls i första gången och sedan 10ml efter varje tankning a 50l.
Länk till tillverkaren samt lite bilder http://www.kf-maritim.se

Av Diselservice blev jag rekomenderad två medel, ett som inte fick säljas till kund och en tillsats som Redline säljer. :mrgreen:
ser att du kör V50. den har inte ett optiskt öga som detekterar låga. bara de äldre modellerna som har det, men även så dom så har då inte jag sett att det optiska ögat nån gång varit igensotas (även om värmarna ibland kan vara riktigt igensotade)
Tack för bra info, Fidde!

En rutin jag använder då jag gör flera ärenden och har flera småstopp är att ha på direktvärmaren så brännaren går kontinuerligt upp till full temperatur. Lyckligtvis så går bilen till fullvarm i stort sett varje dag.
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]